– Bakgrunden är, säger Gunnar Elmeke, teknisk chef på Vetlanda kommun, att vi skulle svara på en remiss från Trafikverket, som vill lägga ner den lilla järnvägsstumpen mellan Järnforsen, en sträcka på knappa milen, där det inte gått några tåg på många herrans år.
– Vi har inget emot att den järnvägen läggs ner. Under förutsättning att inte det privata näringslivet ser ett behov av järnvägstransporter, säger Gunnar Elmeke.
Då tänker han i första hand på Plannja i Järnforsen, som ju rent bokstavligt har spåret rakt in på lagret.
– Så jag tycker vi ska skynda långsamt i den här frågan, säger Elmeke, för att ge företagen möjlighet att tänka till.
Han ser en framtid för tågtrafiken, inte minst med tanke på företagens miljöpolicy.
Det var i samband med den diskussionen som tankarna på en gång och cykelväg dök upp.
– Vi det blir så att rälsen rivs upp, kan det bli att vi gör GC-väg av det, säger Gunnar Elmeke, som berättar att Vetlanda har ett liknande projekt i gång längs järnvägen mellan Vetlanda och Åseda. Och sedan länge är gamla Sävsjöbanan gc-väg.
Tankarna från Vetlanda går hand i hand med tankarna från Hultsfred. För ett antal år sedan motionerade Tomas Söreling (S) om att skapa en cykelväg längs Emån. Och där är arbetet i full gång, kultur och fritid jobbar med det.
I kommunens svar till den regionala cykelinfrastrukturen talas det en hel del om att knyta samman de olika tätorterna i kommunen.