Efter fyra år som säljare på Synsam i Vimmerby har Hultsfredsbon Fanny Wallenstein fått jobbet som chef för optikerkedjans nyaste butik, som ligger på gågatan i Hultsfred.
– Det är jättespännande. Verkligen kul att få vara med från start och se hela resan, säger Fanny Wallenstein och tillägger att det blir en utmaning att axla rollen som butikschef för första gången.
Hon har nyligen genomgått en intern ledarutbildning.
– Vi har ett traineeprogram inom Synsam som heter "Synsams framtida ledare" där vi försöker identifiera våra stjärnor som har potential att växa och utvecklas i sin roll. Fanny har gått traineeprogrammet och tog examen i måndags, säger Stefan Jacobsson, driftchef för Synsam Sverige.
Ytterligare tre personer har anställts till Hultsfredsbutiken. Tyra Ekström från Vimmerby och Linnea Gustafson från Tälleryd utanför Vena kommer att jobba som butikssäljare, medan Caroline Svensson från Kristdala har fått jobbet som optiker. Att vara med och starta en ny butik beskriver de som spännande, pirrigt och nervöst.
– Det känns som att många har längtat efter en stor, ny butik i Hultsfred, säger Linnea Gustafson som tidigare har jobbat inom förskola och administration.
Caroline Svensson har tidigare arbetat som optiker på Synsam i Vimmerby i sex år. Nu ser hon fram emot att jobba i den nya butiken i Hultsfred, som är 251 kvadratmeter stor och ligger i frisörsalongen Intermezzos gamla lokaler.
– Lokalmässigt är den större än butiken i Vimmerby, säger Maria Broberg Jonsson, etableringschef på Synsam.
Senast hon var i Hultsfred var det snöstorm och frisörsalongen hade tagit beslut om att stänga.
– Vi såg direkt att det fanns en bra lokal för oss, säger Maria Broberg Jonsson som är nöjd med att Hultsfred inte längre är en vit fläck på Synsams karta.
Butiksinredningen är tillverkad av Smålandsinredningar i Järnforsen som gör inredningar till optikerkedjans alla butiker.
Över 2 000 glasögonbågar visas upp i Hultsfredsbutiken, som även har en secondhand-avdelning. Synsam har nyligen fått kritik av både kunder och Konsumentverket för bristande information om abonnemangstjänsten "Lifestyle" där kunderna hyr sina glasögon.
– Vissa kunder har inte riktigt förstått att man hyr sina glasögon, så vi har satt in en åtgärdsplan för att bli ännu bättre på att informera våra kunder, säger Stefan Jacobsson som uppger att de tar frågan på stort allvar.