Glasklara segrare i UF-tävling

När tävlingen Idénästet korade fyra vinnande UF-företag var två från Hultsfred.
Ett av dem, Hultsfred Vintage UF förvandlar gamla flaskor till glas, dekorerade med festivalaffischer.
I dag har de beställningar på fler glas än de hinner tillverka.

Alfred Bergström, Lowe Rönnlund, Jetmir Shehi och Ardijan Mahmutaj med prischecken sedan deras UF-företag GV Films tagit hem ett av fyra pris på Idénästet.

Alfred Bergström, Lowe Rönnlund, Jetmir Shehi och Ardijan Mahmutaj med prischecken sedan deras UF-företag GV Films tagit hem ett av fyra pris på Idénästet.

Foto: Privat

Hultsfred2018-01-31 09:20

Idénästet är att likna med TV-programmet Draknästet. Sammanlagt var det 24 UF-företag från Hultsfred, Vimmerby och Västervik som presenterade sig för fyra juryteam, som bland annat bedömde företagens presentationer, affärsidéer och planer för framtiden.

En segrare för varje juryteam korades och glädjen visste inga gränser när det visade sig att två av fyra vinnande företag hör hemma på Hultsfreds Gymnasium.

Stenhård konkurrens

Förutom Hultsfred Vintage UF vann även GV Films UF, som via sina erfarenheter inom film hjälper företag att skapa unika reklamfilmer. Båda belönades med 1 000 kronor.

- Även om vi trodde på vår idé och var stensäkra på vår affärsplan var det långsökt att vi skulle vinna. Konkurrensen var stenhård, säger VD Jetmir Shehi som driver företaget tillsammans med Alfred Bergström, Lowe Rönnlund och Ardijan Mahmutaj.

- Men vi gjorde bra ifrån oss och de talade gott om oss. Vi fick till och med vår första intresserade kund där i jurygruppen. Jätteroligt verkligen, säger eleverna.

Fått en given kund

Det andra vinnande UF-företaget Hultsfred Vintage drivs av Simon Konradsson och Jesper Ström, som också ser gott på framtiden. Deras glas med festivalaffischer, som de bearbetar av återvunna glasflaskor, har fått sin givna kund i Putte Svensson Sahlin.

- Jag är jätteintresserad av att ha de här glasen på hotellet, det är helt i linje med vår idé, säger Putte Svensson Sahlin. En tanke är att sälja dem som souvenirer, en annan att ha dem på rummen, och då vill jag förstås att det ska finnas en koppling mellan festivalaffischen och rummets artist.

- Dessutom funderar jag på att ta fram en specialdrink, kanske genom en tävling, och den skulle då serveras i festivalglasen på musikhotellet Hulingen, tillägger Putte som har flera framtida planer för festivalglasen.

Hel samling

Glasen är som sagt dekorerade med en festivalaffisch, så det finns 25 olika glas, inklusive 2010 när festivalen ställdes in på grund av konkurs. Men det kan bara köpas om man köper hela serien, för att göra det hela lite mer exklusivt.

- Problemet är att glasen är svåra att massproducera, så för tillfället letar vi efter ett företag som kan massbeskära dem åt oss, säger Simon Konradsson. För vi hinner inte tillverka dem i samma takt som de efterfrågas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om