- Det är flera företag som redan i dag använder sig av järnväg för sina transporter, säger Torbjörn Midunger, Och det är företag som har en uttalad ambition att börja använda järnvägen.
Bland dem Ikea i Hultsfred, Scania i Oskarshamn och Smålandshamnar.
- Till det kommer också representanter från Trafikverket och från Regionerna i Jönköping och Kalmar och från de sex kommunerna utmed banan.
Tanken är att intressenterna ska försöka få Trafikverket att rusta upp banan mellan Oskarshamn och Nässjö så att den klarar en ökad godstrafik.
- Vi har insett att godset väger tungt när det gäller att övertyga Trafikverket, säger Torbjörn Midunger. Det betyder mycket för att få till stånd en upprustning.
Men målsättningen i en förlängning är förstås att persontrafiken ska återupptas. Det sista tåget gick enligt tidtabell i december 2014.
Behovet av pendlingsmöjligheter utmed banan är stort och Midunger vill se att rälsbussarna börjar rulla igen. Och om bara trafikhuvudmännen i Kalmar och Jönköping vill, kan det ske ganska snabbt.
- Vi åkte ett tåg mellan Nässjö och Hultsfred i höstas, säger Midunger, för att se hur banan såg ut. Visst finns det en del att göra, men på det hela taget är den i bra skick.
Fram på vårkanten, i maj, kommer en liknande resa att göras. Då i större skala utmed hela sträckan Nässjö-Oskarshamn. Det blir en manifestation för järnvägen och det kommer att ordnas allehanda aktiviteter på stationerna.
- Tanken är att vi ska väcka opinion för järnvägens utveckling, säger Torbjörn Midunger.
Men innan dess, kommer man att låta godstrafiken visa vägen till en upprustning av järnvägen. Allra helst med en elektrifiering på sikt.
Seminariet i Oskarshamn kan komma att betyda mycket för den fortsatta kampen för Bockabanan. ( Järnvägen kallas så, efter de väldigt speciella ånglok som användes en gång i tiden, Bockarna som de fick heta.)
- Det Astrid Lindgrens Hembygd som arrangerar det här seminariet. Jag har fått styrelsens uppdrag att bli projektledare för satsningen på järnvägen, säger Midunger. Och vi har en stark projektgrupp med oss, uppbackad av kommunerna.
Projektgruppen har också ett starkt kort i Ingemar Lundin som deltar som konsult. Han är tidigare chef för länstrafiken i Jönköpings län och var med om att bygga upp hela Krösatågstrafiken.