"Gränslösa klassrum" utanför Prolympia

Lärarna på Prolympia strävar efter att verklighetsanpassa undervisningen och skapa fler meningsfulla lärandemiljöer.
- Det är 22 elever som är ute på fyra olika företag för att se hur det går till i verkligheten, säger Maria Lönngren.

Med noggrann räkning så ska eleverna få till vad en pall med plastskivor väger - sedan ska de räkna ut vad frakten kostar och sedan blir det inlämning av uppgiften till läraren.

Med noggrann räkning så ska eleverna få till vad en pall med plastskivor väger - sedan ska de räkna ut vad frakten kostar och sedan blir det inlämning av uppgiften till läraren.

Foto:

Hultsfred2012-10-04 06:21


"Gränslösa klassrum" är ett projekt som man nyligen återupptagit i Virserum. Årets tema är arbetsliv.
- Jag vet att man har arbetat på liknande sätt på Centralskolan och nu ville vi återuppta det igen, säger Maria Lönngren, som är mattelärare och projektledare.
Målet med studiebesöken är att eleverna ska få se hur det ser ut i verkligheten och inte bara innanför skolans väggar.
- Vi har jobbat med olika material i skolan och nu ska eleverna få se hur man tillverkar och använder sig av materialet, säger Maria Lönngren.

Motivation
Det gäller att komma så långt ifrån den ensidiga och slentrianmässiga undervisningen så att detta väcker motivationen hos eleverna.
Gränslösheten i projektet innebär att finna matten utanför klassrummets ramar och det är här som näringslivet får en viktig roll.
Tanken är att eleverna ska besöka olika företag och väl där lösa olika matematiska problem.
Sju av eleverna i klass nio besökte under gårdagen Röchling Formaterm i Virserum. De fick en snabb genomgång över vad företaget tillverkar.
Och sedan bar det iväg ut till produktionen där Jonna Kullberg och Tord Hjelm visade de olika maskinerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om