Hultsfreds gymnasium kritiseras efter betygsgranskning

Betygen på Hultsfreds gymnasium skiljer sig från resultaten på de nationella proven. Skolinspektionen riktar kritik mot rektorns arbete och kräver åtgärder.

Hultsfreds gymnasium behöver bli bättre på att analysera och problematisera betygsavvikelser, enligt Skolinspektionen.

Hultsfreds gymnasium behöver bli bättre på att analysera och problematisera betygsavvikelser, enligt Skolinspektionen.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-01-26 12:00

Hultsfreds gymnasium är en av 30 gymnasieskolor i Sverige som har granskats av Skolinspektionen. Granskningen har gjorts efter att skillnader upptäckts mellan betyg och resultat på nationella prov mellan läsåren 2014/2015 och 2018/2019.

I början av november genomförde Skolinspektionens utredare intervjuer med rektor och lärare på gymnasiet. Utredarna riktade in sig på betygssättningen på två högskoleförberedande program, naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet.

undefined
Skolinspektionen har granskat betygssättningen vid totalt 30 skolor i Sverige.

Det som har granskats är rektorns arbete för rättvisande och likvärdiga betyg.

"Skolinspektionen bedömer att rektorn i låg utsträckning kan förklara vad som påverkar och orsakar de långvariga avvikelserna i betygen", skriver myndigheten som anser att rektorns analys av betygsavvikelserna är bristfällig.

"Granskningen visar att rektorn inte systematiskt analyserar eller ifrågasätter de betygsavvikelser som funnits över tid för att ta reda på om avvikelserna är motiverade eller inte."

Rektorn har dock gett vissa förklaringar till avvikelserna.

"Generellt kan avvikelserna enligt rektorn förklaras med att elever som misslyckats på något moment på nationella prov istället visat sina kunskaper på annat sätt i undervisningen, och därför har betyget blivit högre vid en sammantagen bedömning vid kursens slut."

undefined
Hultsfreds gymnasium behöver bli bättre på att analysera och problematisera betygsavvikelser, enligt Skolinspektionen.

Men enligt Skolinspektionen har rektorn inte gjort någon fördjupad analys eller problematiserat avvikelserna utifrån aktuell forskning.

"Sammantaget utgår rektors förklaringar från den egna skolan och i sina förklaringar saknar rektorn kalibrerande jämförelser gentemot nationella snitt", skriver myndigheten och tillägger:

"Enligt lärarna och rektorn förekommer inga påtryckningar från vare sig vårdnadshavare eller huvudman gällande lärarnas betygssättning."

undefined
Långvariga skillnader mellan betyg och resultat på nationella prov har upptäckts på gymnasiet.

Nu kräver Skolinspektionen att gymnasiet inleder ett utvecklingsarbete. Skolan måste bland annat bli bättre på att identifiera och analysera avvikelser i betygssättning och säkerställa betygens likvärdighet i relation till jämförbara skolor och till riket. Det ställs krav på insatser för att minska omotiverade avvikelser i betygen.

Senast den 17 augusti ska Hultsfreds kommun redovisa till Skolinspektionen vilka förbättringsåtgärder som har vidtagits.

Vimmerby Tidning har förgäves sökt gymnasiechef Elisabeth Kling för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!