På fredagen gör Peter Lindström sin sista dag på banken, där han började som lånetjänsteman redan februari 1979 och slutar med titeln licensierad rådgivare.
– Jag har haft förmånen att lära känna många människor och varit med om drömmar de haft, som jag hjälpt dem att förverkliga. Det känns väldigt bra, säger han med tacksamhet i rösten när han summerar sina år på banken.
– Jag gick ekonomiprogrammet på Stålhagsskolan, som det hette då. Har egentligen alltid gillat siffror och varit ordningssam, men att jag skulle börja jobba på bank var nog mer en tillfällighet, tillägger han.
Han har alltid trivts och kan inte minnas att han någonsin cyklat till jobbet efter avslutad semester och upplevt det jobbigt.
Kollegorna har förstås bidragit. Och de många kunderna, uppemot 1 600 hade han kundansvar för när det var som mest.
– Jag tror att runt 60 procent inte hade Hultsfredsadress, utan de fick rådet att kontakta mig och det är många av dem jag aldrig ens träffat utan lärt känna via telefon och mail som jag började med tidigt, redan på slutet av 1990-talet, säger Peter Lindström.
Nu är han är inne på tredje generationen och han har följt kunder från det att de började pensionsspara, till dagen de började använda sig av pengarna.
Han har varit med om en enorm resa, och inte bara han för den delen utan även banken. Från tiden då man hade lokalkontor också i Mörlunda, Målilla, Södra Vi och Kristdala, och man var 20-talet kollegor bara på kontoret i Hultsfred, till idag när det är tre-fyra kvar och banken gått till att bli allt mer digital.
– Det är så samhället ser ut, folk gör sina bankärenden själva via nätet i allt större utsträckning. Det är så man vill ha det, även om många fortfarande söker för att få hjälp med lån och ekonomisk rådgivning. Däremot är det ingen som ringer längre och frågar "hur mycket har jag på kontot", säger han och skrattar.
Men nu har det blivit dags att sätta punkt. 40 år får räcka, jämnt och bra tycker han och slutar ett drygt år i förtid.
Nu ser Peter Lindström fram emot att njuta av ledigheten och ta dagen som den kommer.
– Jag har jobbat väldigt mycket, suttit nätter igenom kring deklarationsdags då tusen deklarationer, ibland ännu mer under perioder, gick via mina händer innan jag tog luntan och åkte in med den till Vimmerby, berättar Peter Lindström och tillägger:
– Då har det varit roligare när en kund vunnit en miljon, och ibland ännu mer, och jag fått förvalta pengarna och tagit del av drömmar de haft.