– Ett exempel är om det har varit en storm, så kan vi gå upp och kontrollera stormskador på skogen eller på våren kan vi kontrollera eventuella översvämningar. Exempelvis har vi varit uppe och kollat Silverån och Emån, säger han.
Vägar och järnvägar är andra objekt som gruppen riktar in sig på, om det skulle inträffa något som gör att behov uppstår.
– Vi har ju väldigt bra överblick och vi kan snabbt spana av ganska stora områden. Det gör att det blir kostnadseffektivt, säger Patrik Axelsson.
FIG-gruppen i länet består av totalt 14 personer i länet, åtta piloter plus aspiranter, spanare och ungdomar, som regelbundet övar och tränar på olika scenarior med händelser av de mest skiftande slag. Att söka försvunna personer, eller leta stormskador eller översvämningar.
Gruppen kan sättas in i spaningar efter snart sagt vad som helst. Utom kanske skogsbränder. Brandflyget är en annan del av Frivilliga Flygkåren. Även om de flesta medlemmarna är dubbelanslutna.
– Det är sagt att vi ska vara i luften senast två timmar efter ett larm, säger Patrik Axelsson.
– Under flygningen har spanaren i planet kontakt med SOS, räddningstjänst eller andra aktörer via Rakelsystemet. (Radiosystemet som alla myndighets- och blåljusaktörer använder) Det ger möjlighet att visa lämpliga vägar uppifrån, eller skicka bilder live från platsen.
Patrik Axelsson flyger för Hultsfreds Flygklubb och vid det här laget är han uppe i runt 500 flygtimmar.