Han skissar på ett förslag som han kallar Emådalsbanan. En järnväg som binder ihop Åseda och Vetlandatrakten med Kvillsfors och Järnforsen och sedan vidare ner till Målilla.
Där ansluter Emådalsbanan till redan befintlig järnväg till Oskarshamn.
- Det är miljön som blir den stora vinnaren på en sådan satsning, säger Yngve Henriksson. Men för skogsägarna finns det säkert också vinster att göra.
Han ser framför sig att stora timmerlass körs på järnvägen från skogarna i det småländska inlandet till bland annat Södras anläggningar i Mönsterås som ju slukar väldiga mängder med ved.
- Jag har också varit i kontakt med företagen i området, säger han, och de har visat ett intresse för transporter med järnväg.
Större delen av den järnväg Yngve Henriksson föreslår finns redan. Det är bara sträckan mellan Målilla och Järnforsen som behöver återuppbyggas. På de här 15 kilometrarna är banan sedan länge bortriven och i stället går det en vattenledning i banvallen.
- Sedan är det naturligtvis åtskilliga sträckor som behöver rustas upp, säger han, för att de ska klara en ökad trafik. Det handlar dels om 36 kilometer mellan Åseda och Vetlanda, dels om 13 kilometer mellan Kvillsfors och Järnforsen.
Han vill göra Målilla till järnvägsknut igen
Genom att bygga upp järnvägen mellan Målilla och Järnforsen igen, kan vi knyta samman industrierna i Mönsterås och Oskarshamn med skogen i det småländska inlandet.Yngve Henriksson, välkänd politiker och järnvägsförespråkare från Repperda utanför Vetlanda vill att Målilla åter ska bli en järnvägsknut.
Bygg upp järnvägen igen, föreslår Yngve Henriksson från Repperda. Han vill göra Målilla till järnvägsknut igen, för att binda samman Vetlanda och Åseda med Öskarshamn och Mönsterås. "Det behövs för timmertransporterna".
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!