Vi beslutade oss för att ta pulsen på handeln i Hultsfred, hur den mår i allmänhet och i coronatider i synnerhet.
– Situationen i stort är tuff, säger näringslivsutvecklare Pär Kågefors. Kommunen försöker hitta sätt att hjälpa till att lyfta handeln och jag hoppas nya biblioteket ska bli ett dragplåster. Men – mycket av problemen bottnar i den växande näthandeln.
Lisa Ekman, butikschef på Family House, tycker dock folk blivit duktigare på att stötta lokalt på senare tid.
– Kanske är det kopplat till corona, att man börjat slå vakt om lokala butiker mer. Det är jättemycket lugnare, men Hultsfredsborna väljer ändå att komma hit mer nu som jag upplever det.
Lasse Gardelöf upplever att kunderna var som i chock, i coronavirusets linda.
– Nu tycks den ha börjat släppa, sakta börjar det återhämta sig. Minskningen i juni var inte så katastrofal som tidigare. Folk vågar ge sig ut mer och det snackas inte bara om corona. Vi tror på framtiden och har redan handlat till nästa sommar.
Carina Bengtsson försöker stötta på hemmaplan så mycket hon kan.
– Har man tonåringar måste man åka till större städer för att kunna handla vettigt. Och gågatan är ju inte för rolig, det känns tyvärr som centrum håller på att dö. Inte minst sedan alla träd togs bort, visst det ska återställas, men folk hinner ju ge upp handeln på hemmaplan innan det är klart.
Då ser systrarna Gun Alm och Solveig Engvall från Göteborg helt annorlunda på köpingen.
– Det är mysigt och pittoreskt. Vi åker alltid till Hultsfred för att shoppa när vi hälsar på syrran Siv Johansson i Södra Vi, säger Gun Alm. Idag blev det en sväng till Zaags, systembolaget och vi har köpt jordgubbar.
På Zaags är också Ingrid från Vimmerby i sällskap med dottern Marianne.
– Butikerna lockar mig till Hultsfred och jag tycker faktiskt det är mer liv och rörelse här än i Vimmerby, säger Ingrid, som imponerades väldigt av lekparken.
Martina Alexandersson, ordförande i Hultsfred Handel, vill ge Hultsfredsborna ett råd:
– Ge den lokala handeln en chans, nyttja det som finns. Många gånger är det mer än man tror.
Pär Kågefors hoppas nästa generations tankesätt ska ändras och gör en liknelse med närodlat och lokalproducerat.
– Jag hoppas på en ny trend, att nästa generationen tänker efter innan de väljer nätet före lokala handeln.