Så från och med den 24 mars nästa år hänvisas bankens knappt 1 500 kunder i Mörlunda till kontoret i Hultsfred.
– Det här året har vi personalmässigt jobbat som en enhet med sex anställda som cirkulerat i kommunen. Oftast har vi haft en person i Mörlunda, två i Virserum och tre i Hultsfred, säger Berit Lundqvist.
– Nu tar vi det ett steg längre och slår ihop Mörlundakontoret med Hultsfred, tillägger hon. Vår förhoppning är att våra kunder ska uppleva att vår service blir ännu bättre, när vi samlar ihop fler kunniga rådgivare. För det handlar inte om personalneddragningar, utan de som jobbar i Mörlunda flyttas över till Hultsfred.
Handelsbanken vill vara förankrat lokalt, men att ha tre kontor i en så liten kommun som Hultsfred håller inte bemanningsmässigt understryker Berit Lundqvist.
– Vi har att förhålla oss till vad våra kunder efterfrågar. Rutin- och expeditionsärenden liksom kontanthanteringen minskar allt mer, istället efterfrågas kvalificerad rådgivning i allt större utsträckning. Tittar man exempelvis på kundnöjdheten i svenskt kvalitetsindex så vill man att vi ska ta kontakt till rådgivning. På det här sättet blir vi ännu mer effektiva.
Hyresavtalet löper ut först om ett par år. Det öppnar upp för möjligheten att fortsätta möta kunderna på plats i Mörlunda.
– Vi kommer ha en mobil verksamhet, så för de kunder som inte kan ta sig till Hultsfred kommer vi erbjuda tidsbokning och kundbesök på plats i Mörlunda, säger Berit Lundqvist och tillägger:
– Inledningsvis diskuterades att ha en fast tid på kontoret i Mörlunda, men då måste kunden anpassa sig efter oss. På det här sättet anpassar vi oss efter dem.
Nu blir Mörlunda helt utan bank, medan det finns två i Virserum. Ansågs det för riskfyllt att era kunder skulle gå över till Sparbanken om ni istället hade slagit igen i Virserum?
– Vi måste givetvis förhålla oss till konkurrensen. Men det är en diskussion jag inte går in på. Vi var tvungna att göra ett svårt val, hur vi gjort är en intern process. Jag kan bara beklaga att det sker på Mörlundabornas bekostnad.
Redan när kontanterna togs bort befarade invånarna på orten att det var första steget mot nedläggning.
Har den slopade kontanthanteringen minskat antalet kunder och i en förlängning påverkat beslutet om nedläggning.
– Nej, vi har faktiskt inte tappat kunder sedan kontanterna togs bort, och det har inte påverkat det beslut som tagits nu.
Vad räknar du med för reaktioner?
– Det är jättesvårt att säga, men jag hoppas att våra kunder har förståelse. Vi vill försöka avdramatisera det här, för det är ju bara den fysiska tillgängligheten som försvinner på ett av ställena. Vi lovar vara flexibla för de som vill träffa oss i Mörlunda och resten hoppas vi tar sig till något av våra andra kontor.