På fredagsmorgonen levererades en helt ny gjutmaskin till företagets lokaler på Nytorpsvägen. Den cirka 68 ton tunga maskinen hade transporterats hela vägen från Italien till Hultsfred.
– Vi har aldrig investerat i en så stor gjutmaskin tidigare. Det är ett historiskt ögonblick, säger Dan Nilsson medan maskinen lyfts av specialtransporten som färdats genom Alperna och Tyskland.
Totalt sett, med både gjutmaskinen och gjutcellen inräknade, handlar det om en investering på runt 20 miljoner kronor.
– Det bottnar i att vi har vunnit nya jobb till Hultsfred. Det är kul för alla här i fabriken och för hela bygden, vill jag påstå.
Så sent som i november levererades två begagnade gjutmaskiner till Hultsfredsfabriken. Men en splitter ny gjutmaskin har inte installerats i lokalerna sedan 2005.
– Under IAC-tiden har de aldrig fått någon ny maskin.
Tack vare de nya jobben har IAC kunnat utöka personalen.
– Nu är vi uppe i 95 medarbetare och måste öka ännu mer. Det känns väldigt roligt, säger Dan Nilsson och fortsätter:
– Scania och Volvo är våra största kunder. Den som följer med i medierna har säkert noterat att både Volvo och Scania har gjort omvända vinstvarningar. Det betyder att det går bättre än beräknat, och det har smittat av sig på oss. Det rullar på bra nu. Vi håller tummarna för att det fortsätter så.
Merhawit Hagos är en av de nyanställda på företaget.
– Jag har jobbat här i tre månader, säger Merhawit Hagos som kom till Sverige från Eritrea för fem år sedan.
Tidigare har hon arbetat inom förskolan i Vimmerby och med valet.
– Jag har aldrig jobbat i en fabrik. Det är jättetrevligt. Människor är väldigt sociala här.
Vimmerby Tidning har tidigare rapporterat att IAC bland annat vunnit ett jobb från ett stort finskt företag. Nu berättar Dan Nilsson att det handlar om företaget Framery.
– Det är ett jättestort jobb. Den här maskinen ska köras med de detaljerna. Framery tillverkar kontorsmoduler som finns på flygplatser och på allmänna platser där man vill sitta lite avskilt. Vi gjuter ramarna till dem i aluminium.
Fabrikschefen Johan Runesson uppger att volymen har ökat med 50 procent under första kvartalet, visserligen från en låg nivå. Därför genomförs flera olika investeringsprojekt just nu.
– Vi investerar i nypris motsvarande 60 miljoner på ett år. Det är ett antal parallella projekt som pågår för att klara volymtillväxten, men även för att få till en rationellare produktion och möta kundernas krav på kvalitet och leveranstider, säger Johan Runesson.
Efter semestern ska den nya gjutmaskinen vara i full drift.
– Det är ett lyft både för IAC och Hultsfred som pågår just nu, säger Runesson som tror att personalstyrkan kan komma att överstiga 100 personer i slutet av året.
– Om volymerna utvecklas som det ser ut just nu.
Så många personer har aldrig jobbat på fabriken under tiden som IAC har ägt den.
– Under Finnvedentiden tror jag att man var uppe i 300 som mest. Men under IAC-tiden, vi köpte av Finnveden 2014, har vi aldrig varit så högt. Det är väldigt roligt, säger Dan Nilsson.
Ser ni några risker för ett bakslag med tanke på läget i världsekonomin?
– Risker ser vi alltid, men våra två största kunder är Volvo Lastvagnar och Scania. De indikerar båda två att de har väldigt välfyllda orderböcker. Det ser ut som att den tunga industrin går fortsatt bra, säger Johan Runesson.