Tågpassagerare chockade men oskadda

Passagerarna klarade sig utan fysiska skador vid torsdagskvällens tågurspårning strax utanför Hultsfred. "Några var chockade. Det small till rätt rejält när man körde på trädet", säger Ulf Bowein på räddningstjänsten.

På fredagsmorgonen var personal framme vid tåget för att förbereda bärgningen.

På fredagsmorgonen var personal framme vid tåget för att förbereda bärgningen.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2022-12-23 09:50

22 personer fanns ombord när ett Krösatåg spårade ur i höjd med Herrstorpet.

– Det var 20 passagerare och två besättningspersonal, säger Ulf Bowein.

undefined
Tåget spårade ur vid Herrstorpet strax söder om Hultsfred.

Larmet kom klockan 18.29. Tåget hade kört på ett träd som låg på rälsen och spårat ur.

Totalt åtta räddningsenheter från tre stationer larmades till platsen tillsammans med ambulanser och polis.

– Det visade sig redan vid framkomst att det inte var så skadedrabbat som befarat. Tåget hade gått av rälsen, men var fortfarande stående på rälsen. Det var inga personskador.

undefined
Tåget som spårade ur söder om Hultsfred på torsdagskvällen. Det står kvar i väntan på bärgning.

Räddningstjänsten kontrollerade om tåget läckte diesel eller olja, men inget läckage hittades. Senare hjälpte räddningstjänsten även till att evakuera personerna som var ombord på tåget.

Hur mådde passagerarna?

– Några var chockade. Det small till rätt rejält när man körde på trädet. Annars kändes det som att de, under omständigheterna, var vid gott mod.

undefined
Tåget spårade ur vid Herrstorpet strax söder om Hultsfred.

Enligt Bowein följde man Kalmar länstrafiks rutiner vid tågolyckor, vilket innebar att personerna som var ombord fick stanna på tåget i ungefär en timme innan de kunde evakueras.

Olyckan påverkar tågtrafiken på Stångådalsbanan under julhelgen. Krösatåg ersätts med buss på delar av sträckan mellan Linköping och Kalmar.

– Prognosen är att man ska kunna köra alla tåg mellan Hultsfred och Linköping. Sedan kommer det att gå ersättningstrafik från Hultsfred ner mot Kalmar, och likadant från Kalmar upp till Hultsfred, säger Katharina Seijsing, trafikchef för tåg på Kalmar länstrafik.

Vissa resenärer får åka buss hela vägen mellan Kalmar och Linköping.

undefined
På fredagsmorgonen var personal framme vid tåget för att förbereda bärgningen.

Det urspårade tåget ska lyftas bort från spåret och bogseras från platsen. Ett stort antal slipers måste även bytas vid olycksplatsen.

– Trafikverket beräknar att spåret ska vara farbart igen den 26 december klockan sju på morgonen. Det är ungefär 400 slipers som behöver bytas.

På fredagen var det oklart hur stora skador tåget fick vid påkörningen. Första hjulparet spårade ur när tåget körde in i trädet.

– Tyvärr har vi haft väldigt mycket trädpåkörningar det senaste året, säger Katharina Seijsing som konstaterar att större banor ofta trädsäkras.

– Vi känner att vi är i behov av det på Stångådalsbanan också. Men det är Trafikverket som ansvarar för infrastrukturen.

undefined
Tåget fick en hel de skador i fronten vid krocken med trädet.

Hon uppger att ett 30-tal trädpåkörningar har inträffat på Stångådalsbanan under det senaste året.

– Ibland har det inte varit mer än att ett träd har stått lutat ner mot på rälsen, men det har även legat träd på spåret.

Ola Malmberg på Trafikverket berättar att i normalfallet sköter entreprenörerna röjningen sju meter ut på var sida om spåret.

– Men just i det här fallet är det lite speciellt, säger han, eftersom det aktuella trädet växte i ett Natura 2000-område. Där kan vi inte gå in och röja hur som helst. I stället har Trafikverket en speciell grupp som arbetar med det vi kallar riskträd i skyddade områden. Trädsäkringsprojektet, som det kallas. 

– Men, säger Ola Malmberg, jag vet inte om det är några akuta insatser planerade för det aktuella området.

undefined
Den främre boggien hoppade av spåret och skadade ett stort antal slipers, under den 300 meter långa sträckan det tog att få stopp på tåget efter krocken med trädet.

Om tågen skadas kan konsekvenserna bli stora för tågtrafiken. Urspårningar är dock ovanliga.

– Jag kan inte dra mig till minnes att vi haft en urspårning på grund av trädpåkörning, säger Katharina Seijsing.

– Det aktuella tåget väger 97 ton. Det ska rätt mycket till för att lyfta det ur spåret.

Tåget körde på en grov asp som ramlat över spåret. Det blev en kraftig smäll och främre boggien på rälsbussen hoppade av spåret. Ungefär 400 slipers beräknas ha skadats och behöver bytas.
Tåget körde på en grov asp som ramlat över spåret. Det blev en kraftig smäll och främre boggien på rälsbussen hoppade av spåret. Ungefär 400 slipers beräknas ha skadats och behöver bytas.
Vimmerby Tidning

2022

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!