GGE Nordics Sweden AB vill bygga ett batterilager med en kapacitet på 25 megawatt i Hultsfred. Det kan jämföras med batterilagret som Ingrid Capacity har beviljats bygglov för i Vimmerby, och som ska få en kapacitet på 20 megawatt. Anläggningen i Vimmerby beräknas kosta mellan 100 och 150 miljoner kronor att bygga.
Tanken är att batterilagret i Hultsfred ska byggas på Nyhagens industriområde, vid korsningen mellan Transportgatan och Industrigatan. Det framgår av bygglovshandlingar som har lämnats in till kommunen.
Även Eon har kontaktats i ärendet.
– Vi har fått en anmälan om projektet. Man har beställt en nätutredning hos oss för hur den här anläggningen ska kunna bli ansluten till Eons elnät, säger Björn Persson, regional kommunikationschef på Eon.
– Detta ska inte förväxlas med de solcellsparker som det arbetas med vid flygplatsen bland annat. Detta är ett fristående projekt.
Enligt Björn Persson är batterilager en typ av anläggning som vi kommer att se mer av framöver.
– Detta håller på att växa undan för undan. Detta är någonting som bland annat Svenska Kraftnät har initierat och sagt att det är någonting som är bra för att kunna användas vid effekttoppar.
Bygglovsansökan för batterilagret i Hultsfred togs upp till beslut i miljö- och byggnadsnämnden i veckan. Vimmerby Tidning var i kontakt med nämndens ordförande Lennart Davidsson (KD) efter mötet, men han ville då inte uttala sig om beslutet.
– Protokollet är inte justerat, säger Lennart Davidsson och tillägger att justeringen görs i början av nästa vecka.
Vimmerby Tidning har upprepade gånger sökt GGE Nordics Sweden, eller Galileo som företaget också kallas, men de har inte gjort sig tillgängliga för en kommentar.
Om planerna blir verklighet kommer batterilagret att få industriföretaget Flex Fasadia och Circle K:s bränslestation för lastbilar som närmaste grannar.
Avståndet till bränslestationen är cirka 80 meter, enligt den riskutredning och brandskyddsbeskrivning som har gjorts. Systemet i batterilagret ska vara uppbyggt med litiumjonbatterier.
Enligt Elsäkerhetsverket kan så kallad termisk rusning i litiumjonbatterier leda till bränder som är närmast omöjliga att släcka.
"Batterilager som uppfyller gällande regelverk och standarder anses dock som säkra. Det ska mycket till innan ett sådant batterilager drabbas av så allvarliga fel att det börjar brinna", skriver Elsäkerhetsverket på sin hemsida.