Helena Steen är chef för sälj och service på Virserums Sparbank.
Hon berättar att alla regler som har med penningtvätt att göra har skärpts den senaste tiden, men att man från bankens sida ändå försöker hålla så god service som möjligt gentemot kunderna.
- Det är Finansinspektionen som skärper kontrollen generellt i samhället och vår lilla bank i Virserum är inget undantag, säger Helena Steen.
- Tack vare att det här är en fristående sparbank har vi ändå möjlighet att göra vissa val.
- Det innebär bland annat att vi aktivt har valt att behålla kontanthanteringen och Euro-valutan, något som annars många andra banker har tagit bort.
Vissa undantag
Skulle en person som inte är fast kund komma in och vilja växla till sig pengar blir det dock kalla handen, personen hänvisas istället till uttagsautomat eller sitt eget bankkontor.
- Möjligheten att växla Euro erbjuder vi endast våra kunder, säger Helena Steen.
Hårdare krav påverkar bankservice
Skärpta penningtvättsregler tvingar alla svenska banker till hårdare kontroller. På Virserums Sparbank måste man till exempel numera vara befintlig kund för att få växla in Euro. Men samtidigt vill man i det längsta fortsätta erbjuda möjligheten att sätta in kontanter.
Virserums Sparbank kan inte växla Euro åt de som inte är fasta kunder. Däremot håller man fast vid kontanthenteringen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!