Den visar att 5 000 personer besökt en eller flera av kommunens turistaktörer i sommar. Och av dessa är det tio procent som besökt de största begivenheterna, älgparken i Målilla och trampat dressin på smalspåret.
Totalt var det tio olika turistaktörer runt om i Hultsfreds kommun som nappade på den här idén och ville vara med. Till det kommer också nio olika boendeanläggningar som var med, och över 1600 gästnätter har lottats ut. Och den satsningen är inte riktigt över ännu.
– Vi kände att vi ville göra något, säger Malin Albertsson på kommunens turist- och informationsavdelning.
Efter lite bollande fram och tillbaka, växte den här trebenta modellen fram, för att hjälpa de olika turistaktörerna att i alla fall ta sig igenom sommaren. Det såg ju ut som om hela säsongen skulle gå åt pepparn.
– Det är en hel del tänkande utanför boxen, säger Malin Albertsson, som tillsammans med Jenni Leppelt på turistbyrån och kommunchefen Lars-Erik Rönnlund tagit fram konceptet.
– Det verkar som om invånarna tog till sig Hultsfredhemester med hull och hår, säger Jenni Leppelt, och tog tillvara den här möjligheten.
Totalt har den här satsningen kostat 1,2 miljoner kronor lite drygt.
Hela satsningen är en originalidé från Hultsfreds kommun och något liknande har Malin Albertsson och Jenni Leppelt inte hört talas om på annat håll.
– Olika satsningar har gjorts, säger Jenni Leppelt, men inte på det här sättet.
Hultsfredhemester bygger på tre ben. Kommunen som köper biljetter av turistaktörerna, för att dela ut till invånarna, i form av invånarkortet. Aktörerna i sin tur ger ett rabatterat pris till kommunen. Invånarna bjöds på entren, och fick på så sätt pengar över för att fika och äta.
Utvärderingen har presenterats för ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott som blev imponerade av resultatet. Över en tredjedel av kommuns befolkning har passat på att utnyttja medborgarkortet.
Hjalmar Österberg som driver älgparken i Målilla är väldigt positiv till Hemestersatsningen. Den kan komma att visa sig avgörande för älgparken.
– Vi hade 1 500 besökare med invånarkort, och de kan visa sig vara avgörande fram i mars månad. Pengarna vi drar in på sommaren ska ju räcka fram till i april.
Han gläds också åt den marknadsföring det blivit. Många av besökarna kom tillbaka efter satsningen och andra kommer säkert tillbaka nästa år, berättar han.