Det var inte första gången som folk blev stående i hissen på grund av att den fastnat mellan två våningsplan.
- Det är ett sorgebarn, den här hissen har vi fått för våra synders skull, säger Elisabeth Ericsson, administrativ chef på bostadsbolaget.
När räddningstjänsten kom till plats, hade dock de som larmade lyckats ta sig ut.
- Det här är inte räddningstjänstens ansvar överhuvudtaget, utan fastighetsägarens, säger Stefan Larsson, räddningschef i beredskap. Det finns en hissjour, men den här gången var telefonen omkopplad till ett väktarbolag i Stockholm.
- Det är ju inte det här våra resurser ska användas till, utan vi kommer debitera fastighetsägaren ett par tusen kronor för utryckningen.
Hultsfreds Bostäder är bara fastighetsförvaltare i det här fallet, medan SBO, Statens Bostadsomvandling står som ägare.
- När det händer så många gånger som det gjort här måste leverantören ta sitt ansvar, säger bostadsbolagets VD Nicke Wainebro. Vi måste få veta vad som är fel.
Jan Olefors bor inte själv i huset, men har fastnat i hissen när han varit på besök.
- Den är lite knepig, man måste hålla in knappen hela tiden tills man är framme. Släpper man då lite för tidigt av någon anledning, är det lätt att den inte går igång igen.
Så Jan Olefors tar inte hissen längre.
- Det är inte alls bra att det blir så här, det är ju ett hus där hissen är väsentlig för många, kommenterade hyresgästen Barbro Lönnehed som nu tvingades ta trapporna när hissen slutade fungera.