Tidsplanen var sådan att hastigheten skulle sänkts till 40 kilometer i timmen i hela Virserum i våras. Till grund för det beslutet låg John Hoffbrinks motion, som antogs i fullmäktige.
Men fortfarande har ingen sänkning gjorts, utan det är 50 kilometer i timmen som gäller.
– Enligt uppgift har hastighetssänkningen prioriterats ner, säger John Hoffbrink. Det gör mig upprörd. Vi har så många nysvenskar i Virserum som springer kors och tvärs över vägen, så det krävs 40 kilometer i timmen. Man kan inte tulla på säkerheten.
John Hoffbrink menar att ett löfte är ett löfte.
– Det är sorgligt att det finns det som är viktigare än att försöka förhindra en olycka, säger han. Samtidigt som staten går miste om intäkter från de som kör för fort.
Jens Karlsson, som är chef på avdelningen gata-park, bekräftar att tiden helt enkelt inte räckt till för att genomföra hastighetssänkningen.
– Vi har väldigt många investeringsprojekt, och dessutom saker som vi blivit tvungna att gå emellan med, som parkeringsplatsen och de trafiksäkerhetshöjande åtgärderna vid Lindblomskolan exempelvis. Vi har högre arbetsbelastning rent generellt, samtidigt som vi inte har tillräckligt med personal för att hinna med allt, säger han och tillägger:
– Så vi måste prioritera. Det finns även andra investeringar som vi inte hunnit med, som blivit nedprioriterade, precis som hastighetssänkningen i Virserum. Men prioriteringsordningen kvarstår. Som det ser ut nu hinner vi dock inte lösa det förrän våren 2018.