Rondellen ska knyta inom 34:an med Silverdalsvägen och industriområdet på Nytorpsvägen, så att den tunga trafiken till industrierna får en ny infart och slipper belasta korsningen vid Willys.
Eftersom det redan i dag går många lastbilar förbi här, och den tunga trafiken förväntas öka ytterligare, har det blivit akut att få anslutningen till stånd.
Själva rondellen ska planeras enligt väglagen och det är vägverket som sköter den delen.
- Däremot anslutningsvägen i Silverslättsvägens förlängning faller på vår lott att planera, säger stadsarkitekt Anders Åström.
I samband med detta kommer hela området att ses över noga. Området är redan avsatt som industriområde, men det behövs en ny detaljplan för att få saker och ting att funka. Inte minst trafik och logistik.
- Vi kommer också att se till att det inte blir någon okynneskörning med tung trafik upp genom villaområdena på Silverslätten, säger Åström. Det är lätt hänt annars, att tunga transporter från Venahållet tar genvägen genom Hultsfred ut på 34:an. Men de får så vackert köra ut på riksvägen och svänga av in mot Hultsfred igen. Ett förbud mot genomfartstrafiken står högt på listan, när rondellen öppnas.
Högsta möjliga fart på rondellbygget
Nu blir det fart på rondellbygget ute vid riksväg 34 i Hultsfred. Projektet har högsta prioritet efter Swedwoods satsning på en ny planmöbelfabrik.Kommunledningen har givit stadsarkitekten i uppdrag att sätta igång med detaljplaneringen för projektet.
Rondellbygget i korsningen mellan 34:an och Silverdalsvägen får ny högsta prioritet bygget skyndas på sedan beskedet om att det ska bli en ny fabrik för spånskivemöbler i Hultsfred
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!