Hoppet om lösning för vägen: ”Det måste bli kommunen som tar ansvaret”

Hoppet har börjat spira. Bara det att kommunen nu för diskussioner med Trafikverket om delar av Vetlandavägen får markägarna att börja hoppas på att de ska slippa undan ansvaret.

Vimmerby Tidning fredagen den 7 april.

Vimmerby Tidning fredagen den 7 april.

Foto:

Hultsfred2017-04-11 16:10

– I förra veckan fick vi ju också kännedom om att Mörlunda-Målilla Centeravdelning skrivit till infrastrukturministern Anna Johansson med krav på ett fortsatt statligt ansvar för vägarna, säger Johnny Bohlin.

”Det är befängt av staten att belasta landsbygden genom att vältra över ansvaret för vägar Trafikverket tidigare haft ansvar för”, står det i brevet som författats av ordförande Per-Inge Pettersson och vice ordförande Johnny Sigvardsson, som nämner Vetlandavägen i Målilla som ett exempel där Trafikverket fråntar sig sitt ansvar och lämnar över ansvaret på andra.

– Ju fler som engagerar sig desto bättre, tillägger markägarna som uppskattar stödet.

I deras ögon är det självklart att kommunen ska ta ansvar för vägen, om nu Trafikverket inte vill göra det.

– För vi har inte ändrat oss, vi står lika enade fortfarande. Vi vägrar bilda en samfällighetsförening och enligt oss är det självklart med ett kommunalt ansvar, säger några av de berörda fastighetsägarna utmed den delen av Vetlandavägen som berörs. Alltså från kyrkan och väster ut till rondellen, där väg 23 och 47 delar sig till Växjö och Vetlanda.

– För tänk bara på hur många kommunanställda som kör här, till pensionärslägenheter och Hemgården. Hela dygnen kör de in och ut. Plus all annan trafik som ska till exempelvis Luxo, Bandygrillen och kyrkan. Och den tunga trafiken med bussar och lastbilar använder vägen väldigt flitigt, varför ska vi då stå som ansvariga, frågar man sig.

Marägarna är oroliga för att ett privat vägansvar kommer påverka intresset för att flytta till husen utmed vägen.

– Vi är rädda för att ingen vill flytta hit, om de i och med husköpet även måste ta ansvar för en väg, säger Torbjörn Karlsson.

Men nu när det framkommit att kommunen för diskussioner med Trafikverket, om att eventuellt ta över ansvaret då har hoppet börjat spira.

– Det hade varit bättre Trafikverket och kommunen gjort upp sinsemellan utan att dra in oss, tycker herrarna. Och egentligen borde det gjorts redan när förbifarten byggdes. Det är helsike att två så stora inte kommer överens.

– Mötet på Valhall däremot, det gav ingenting. Det kostade bara en massa pengar, för ingen av de personerna var ju där gratis och alla kom ensamma i sina bilar. Tre från Trafikverket och två från Lantmäteriet i varsin bil. Är det klokt? Det är inte gratis.

– Det hade varit bättre de lagt de pengarna på området vid rondellen, så det kan användas som rastplats. Det är vad Målilla skulle behöva, för den tunga trafiken ska inte stå på samma sida som Skeppet, anser de.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om