– Vi fick signaler från medlemmar som jobbar i Stålhagen, att arbetssituationen hade brister, säger Jan Clausen, regionalt skyddsombud i Fastighetsanställdas Förbund. Vid mitt återbesök nu i februari visade det sig att mycket blivit bättre. Bostadsbolaget har tagit det här på allvar, vi har haft en bra dialog.
Det är många rutiner som skärpts. En del genomförda på inrådan från Jan Clausen andra kom till sedan en polisbil och ambulans attackerades under en uttryckning till bostadsområdet.
– Det var så att säga droppen som fick bägaren att rinna över. Sedan dess har säkerheten utökats och vi har infört bättre rutiner, säger Nicke Wainebro, VD på Hultsfreds Bostäder.
Polis där varje dag
Securitas närvaro har utökats till flera gånger per dag och polisen är på plats i snitt en gång om dagen.
Utöver det ska vaktmästarna alltid vara två, när de går till vissa boenden. Det var en av de saker som Jan Clausen tryckte på, och som en extra trygghet är de numera utrustade med överfallslarm kvällstid som är kopplade direkt till vaktbolaget.
– Jag tycker allt funkar bättre nu, jag hoppas att både vår personal och andra som jobbar i området känner sig säkrare nu, säger Nicke Wainebro.
Enligt Jan Clausen är Stålhagen ett tufft område att arbeta i, det ställer höga krav på medlemmarna, tillägger han.
– Utöver hotbilden är städningen omfattande och tidskrävande. Vi ser olika på den biten i olika kulturer, så vi ansåg att personalen var underbemannade sett till hur mycket de har att göra.
Efter den påtryckningen har bemanningen utökats med en heltidstjänst, utöver de två och en halv som var tidigare.
– Jag reagerade också kraftfullt på alla paraboler, hur undermåligt de var fastsatta. Det var mest skrämmande, det kunde lätt hänt en allvarlig olycka, säger Jan Clausen. Man kan inte tejpa fast sin parabol i räcket, men nu har det kommit upp rör som tallrikarna måste fästas i.
Jan Clausen är nöjd med responsen från bostadsbolaget. Han menar att fackets synpunkter tagits på största allvar.
– De brister i arbetsmiljön som påtalades efter mitt första besök i somras var åtgärdade. Bit för bit har allt fallit på plats, och vi fortsätter ha kontakt så det blir förbättringar kontinuerligt, säger Jan Clausen.