Hultsfred marknad går mot trenden

De flesta marknader krymper och har svårt att locka knallar och utställare. Hultsfred marknad växer istället. ”Det är kul att vi bryter den nationella trenden”, säger Alexander Lagerström i HFK:s marknadsutskott.

Alexander Lagerström och Charlie Olsson i  HFK:s marknadsutskott börjar kunna räkna ner på allvar. I slutet av veckan drar årets upplaga av Hultsfreds marknad igång. "Kul att kunna gå mot den nationella trenden, vi växer när andra blir mindre".

Alexander Lagerström och Charlie Olsson i HFK:s marknadsutskott börjar kunna räkna ner på allvar. I slutet av veckan drar årets upplaga av Hultsfreds marknad igång. "Kul att kunna gå mot den nationella trenden, vi växer när andra blir mindre".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Hultsfred2024-08-26 11:55

Hultsfreds marknad lutar sig mycket på tradition. Att marknaden har en stark position fick man ett kvitto på förra året, när regnet stod som spön i backen.

– Det var hemskt, knallar backade i sista stund och besökssiffrorna blev inte vad vi hoppats på. En del är så väderberoende att de inte kan stå ute i regn och folk är inte sugna på att handla eller åka karusell heller, säger Charlie Olsson.

– Men det kom trots allt runt 90 knallar, och Hultsfred är starkt förankrat i marknadstraditionen, säger Alexander Lagerström.

Båda ingår i Hultsfred FK:s styrelse och marknadsutskottet, som varit igång med förberedelserna i månader.

– Det krävs mycket ideellt arbete, men man blir motiverad av att marknaden har en så viktig och central roll i föreningens finansiering av vår verksamhet. Utan marknad ingen förening.

undefined
Alexander Lagerström och Charlie Olsson i HFK:s marknadsutskott börjar kunna räkna ner på allvar. I slutet av veckan drar årets upplaga av Hultsfreds marknad igång. "Kul att kunna gå mot den nationella trenden, vi växer när andra blir mindre".

I år tyder allt både bättre väder och större marknad.

– Vi har runt 100 knallar i nuläget, det kan bli fler. Så vi växer. Det är riktigt kul att bryta den nationella trenden.

Generationsskifte i branschen och en pandemi på det gav många marknadsarrangörer ett tufft stålbad. Många har det tufft. Hur gör man för att få fler knallar?

– Vi har ringt runt och legat på. Att ringa är överlägset, kan de inte själva har de ofta tips på någon annan. Vi har jobbat aktivt med det och är nöjda med att vi har lyckats bredda utbudet. Det är det traditionella med leksaker, kläder och godis, men också mer mathantverk och hantverk, som många vill ha, säger Charlie Olsson.

undefined
Charlie Olsson och Alexander Lagerström i marknadsutskottet är supertaggade. "När man vet vilken betydelse marknaden har för föreningens verksamhet får man motivation."

Marknadsutskottet består av en handfull personer, med marknadsgeneral Ann-Louise Gustafsson i spetsen.

– Hon gillar inte det ordet, men det är svårt att hitta något bättre. Vi är ganska blandade åldrar, och det är bra. Utöver det har vi ju massor av funktionärer, säger Alexander Lagerström.

På fredag drar marknaden igång med förmarknad.

– Marknadsfest kör vi både fredag och lördag, som vanligt. Och i år blir det lite mer för barnen, utöver tivoli blir det ponnyridning och ett företag som håller på med såpubblor och lite show.

Hur många besökare räknar ni med?

– Vi hoppas på 15 000-18 000. Och vi hoppas också att de som har förslag och idéer hör av sig. Det ska inte stanna i matbordsdiskussioner. Förra året testades ett nytt grepp med mer komprimerad yta ner mot sjön, men det visade sig att folk vill vara även på ”Sahara”, så vi lyssnade och återgår till det.

undefined
Så här såg det ut 2022. I år hoppas man på 15 000-18 000 besökare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!