Hultsfred står för den 14:e största turistökningen i landet

Turismen i Hultsfreds kommun har ökat med 79 procent sedan 2008.
Det är den 14:de största ökningen i landet.

Skogens konung är en bidragande orsak till att turismen ökat med 79 procent jämfört med 2008. Det gör att Hultsfred noterar den 14:de största turistökningen i landet. Foto: Olof Carlson

Skogens konung är en bidragande orsak till att turismen ökat med 79 procent jämfört med 2008. Det gör att Hultsfred noterar den 14:de största turistökningen i landet. Foto: Olof Carlson

Foto:

Hultsfred2017-06-21 04:00

Om man undersöker var turisterna väljer att åka sommartid syns en tydlig trend. Landsbygden ratas till förmån för städerna visar statistik från SCB, som TT beställt.

Hultsfreds kommun är en av de orter som haft en fantastisk turistutveckling under sommarmånaderna juni, juli och augusti de senaste åtta åren.

Mellan åren 2008 och 2016 har antalet gästnätter i kommunen ökat från 15 867 till 28 325. Det motsvarar en 79-procentig ökning.

– Det är väldigt glädjande att antalet som väljer att övernatta här har ökat så mycket, säger kommunens turism- och informationschef Malin Albertsson. Vi arbetar hela tiden mot att öka medvetenheten om oss som turistmål.

Skurup har störst ökning

I topp på listan ligger Skurup, som ökat sina gästnätter med 288 procent, följd av Håbo, 211 procent. Men man behöver alltså bara leta sig ner till 14:de plats för att hitta Hultsfreds kommun.

– Det är jättekul att vi överhuvudtaget finns med och uppmärksammas i den här sammanställningen. Det trots att vi under några år tappade många bäddar, som nu kommit tillbaka, säger turistkonsulent Jenni Leppelt och fortsätter:

– Och även om vi tappat den stora festivalen, visar sammanställningen att det fortfarande finns många arrangemang i vår kommun som lockar turister. Det är positivt.

Nu vill hon inte slå sig för bröstet, utan understryker att man har mycket att tacka grannen Vimmerby för.

Och inte minst alla duktiga och engagerade entreprenörer och aktörer, som jobbat duktigt med att få sina verksamheter att växa och blomstra.

– För det gäller att förvalta intresset från turisterna, säger Jenni Leppelt. Det är ett samarbete mellan oss som turistorganisatör, entreprenörerna och turistaktörerna som gör att vi får ett bra utfall i slutänden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om