Hultsfreds kommun aktiva på Facebook – ligger trea på fin lista

Hultsfreds kommuns aktiva närvaro på Facebook, gav en fin tredjeplats när det handlar om att ha lägsta genomsnittliga responstid.
"De som håller en låg svarstid visar på att de har en aktiv närvaro i sociala medier och finns för att hjälpa medborgarna", skriver analysföretaget Smampion, som ligger bakom utredningen.

Låg responstid gav Hultsfreds kommun en tredjeplats i en färsk utredning. Foto: Lotta Madestam

Låg responstid gav Hultsfreds kommun en tredjeplats i en färsk utredning. Foto: Lotta Madestam

Foto:

Hultsfred2017-05-05 12:55

Varje dag under hela 2016 har Smampion, som är ett analysföretag inom sociala medier med säte i Nybro, undersökt svenska kommuner och stadssidor på Facebook.

Totalt är 219 kommuner med i undersökningen, som visar vilka som har haft högst engagemang, varit mest aktiva, svarat snabbast och mycket annat.

I kategorin "Lägsta responstiden svar på andras inlägg" hittar vi Hultsfred på fem i topp-listan. Närmare bestämt på plats tre med en responstid på 726 minuter efter Köpings kommun , 489 och Vänersborg 720.

"Den som håller en låg svarstid visar på att de har en aktiv närvaro i sociala medier och finns för att hjälpa kunden, eller medborgaren som i detta fall är kunden. Men det visar även att de kan säkerställa en hög service, vilket möjligen är en viktig funktion mellan kommun och medborgare i dagens digitala samhälle", skriver analysföretaget som en kommentar.

Det är på decimalerna det avgörs, och den kommun som lyckats bäst under 2016 är Växjö kommun. Alla på toppen har haft ett framgångsrikt år med genomgående bra resultat varje dag. Växjö landade på 87,1 poäng före Säffle kommun på 86,9 och Vänersborg 85,2.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om