Fick vattenräkning på 17 300 kronor

Det är inte bara elräkningen som kan chockera. En person i Hultsfreds kommun fick en vattenräkning på 17 371 kronor.

"Det gäller att ha koll på sin vattenmätare", säger David Nelson, driftchef för VA i Hultsfred. "Annars kan den här situationen uppstå."

"Det gäller att ha koll på sin vattenmätare", säger David Nelson, driftchef för VA i Hultsfred. "Annars kan den här situationen uppstå."

Foto: Hasse Holmberg / TT

Hultsfred2022-03-02 10:40

Personen i fråga tog kontakt med ÖSK, vars direktion nu har beslutat att ge personen en möjlighet att betala av räkningen under ett halvår framöver.

Anledningen till att räkningen dragit iväg till de här nivåerna är att den senaste korrekta avläsningen gjordes sommaren 2017. Och när en ny avläsning av vattenmätaren gjordes i slutet på förra året, upptäcktes felaktigheten.

Förbundchefen i ÖSK, Tony Bohlin, har enligt regelverket möjlighet att bevilja anstånd med VA-räkningar upp till tre månader. Men när det handlar om större belopp som i det här fallet, lämnas ärendet över till direktionen.

Driftschefen för vatten och avlopp, David Nelson, vill inte uttala sig om det enskilda fallet, men han förklarar hur en sådan här situation kan uppstå.

– Debiteringssystemet är sådan att kunden får en preliminär debitering, säger han. Men om vattenförbrukningen ökar av någon anledning utan att det görs någon avläsning kan det bli så att man blir skyldig kommunen pengar. Det kan upptäckas, exempelvis vid byte av vattenmätare.

Enligt ÖSKs regler är det upp till kunden att läsa av sin vattenmätare en gång om året. Men om inte det görs, finns den här risken.

– Kunden får ett avläsningskort hemskickat när det är dags, säger David Nelson, där man ska uppge sin faktiska förbrukning och det gäller att hålla den så nära den preliminära debiteringen som möjligt, så att inte den här diffen uppstår. Så det ligger i kundens intresse att ha koll på sin förbrukning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!