I spåren av kärnkraftsolyckan byggs ett logistikcentrum i Hultsfred

I spåren av kärnkraftsolyckan i Fukushima har OKG tvingats förbättra beredskapen vid haverier.
Ett logistikcentrum har byggts upp på flygplatsen i Hultsfred, som ska utgöra brytpunkten till och från Simpevarpshalvön om det blir en kärnkraftsolycka i Oskarshamn.
– Det är hit personalen kommer att åka för att hämta sitt uppdrag och sina personliga skyddskläder innan de transporteras till OKG, säger projektledare Ken Stenman.

Efter kärnkraftsolyckan i Fukushima har Strålsäkerhetsmyndigheten höjt kraven. Ken Stenman instruerar sin personal om logistikcentrets detaljer.

Efter kärnkraftsolyckan i Fukushima har Strålsäkerhetsmyndigheten höjt kraven. Ken Stenman instruerar sin personal om logistikcentrets detaljer.

Foto:

Hultsfred2017-09-05 16:22

Det råder en febril aktivitet i utkanten av flygplatsen i Hultsfred. 15-20 man är sysselsatta med att bygga upp ett logistikcentrum, i det fall det blir en situation med stora utsläpp vid Oskarshamns Kärnkraftsverk.

– Vi har tittat på olika platser nära kärnkraftsverket, men ändå utanför det område som skulle bli kontaminerat vid en eventuell olycka, berättar Ken Stenman. En utsläppsplym når inte hit, det vet vi. Här finns dessutom stor uppsamlingsyta med hård jordyta. Så valet föll på flygplatsen i Hultsfred.

Två stora gula gummitält är det första ögonen fästs vid när jag besöker platsen som ska utgöra själva basen för de som ska till eller från OKG och Clab vid ett haveri.

Härifrån ska personal transporteras till Simpevarpshalvön, för att göra sitt uppdrag och lösa av kollegor som arbetar med exempelvis bevakning, i kontrollrum och med beredskap.

För de som kommer därifrån väntar två vägval. De rena ska gå till det högra tältet, de kontaminerade till det vänstra för personsanering, får jag berättat för mig.

– Vi kan ju inte mäta av folk vid OKG, om det varit ett utsläpp. Så vi kommer sätta upp en avsökningsbåge för kontrollmätning här i Hultsfred, säger Ken Stenman och visar den ungefärliga platsen.

Hem och sova

I det vänstra tältet riggas handfat för de som bara behöver tvätta av händer och ansikte, medan de som är mycket kontaminerade slussas vidare till en saneringsvagn med riggade duschar.

– Efter den åtgärden räknar vi med att bakgrundsstrålningen är så pass låg, att de ska kunna åka hem och sova. Tanken är att all personal sedan transporteras med minibuss till terminalbyggnaden på andra sidan flygplatsen där vi har ytterligare en avsökningsutrustning. De däremot som fått invändig kontaminering transporteras vidare till Universitetssjukhuset i Linköping.

Det är inte bara den mänskliga säkerheten som är rigorös. Duschvattnet leds vidare till stora tankar under jord, som förr tog hand om eventuellt oljespill i samband med att flygplanen tankades.

– För att vi ska vara säkra på att hålla vattentäkten ren, körs duschvattnet till OKG, berättar Ken Stenman.

Lärdom av Hukushima

Satsningen på ett logistikcentrum kommer sig av att man dragit lärdom av vad som hände vid Fukushima 2011. Efter den kärnkraftsolyckan har Strålsäkerhetsmyndigheten höjt kraven.

– När vi fått allt på plats, har saneringsflödet klart för oss och markerat hur det ska byggas upp vid ett eventuellt utsläpp så monteras allt ner och körs till hangaren. Från det att larmet går har vi sedan ett dygn på oss, sedan ska vi vara igång, säger Ken Stenman och fortsätter:

– Kravet börjar gälla vid halvårsskiftet nästa år, så vi räknar med att vara helt klara till kärnkraftsövningen den 28-29 november. Det ser vi som vårt examensprov, då allt ska testas.

OKG har tecknat ett tioårigt hyresavtal och hjälper på så sätt till att dela på kostnaderna för flygplatsen. Förutom en hangar hyr man också ett antal kontor, som kommer bemannas med 10-15 personer vid en eventuell kärnkraftsolycka.

Men hur stor är egentligen risken att det här logistikcentret kommer till användning i skarpt läge?

– Det är låg sannolikhet, risken är en gång på en miljon år. Så det är väldigt osannolikt. Vi har dessutom en filtrerad ventilering i OKG, som renar det mesta. Till 99,997 procent. Men man har ändå dragit lärdom av Fukushima, som inte har de filter vi har i Sverige, och höjt kraven väsentligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om