Begreppet Influencer är i högsta grad förknippat med internet och sociala medier. Men på biblioteket är det en i högsta grad analog variant man söker. Men som ska jobba läsfrämjande med barn och unga.
– Barn i dag vill ju gärna ha en influencer som de kan följa. Och vi är ju ett modernt bibliotek, säger Lisa Scouenke.
Men i grunden är det ändå en vanlig tjänst som barnbibliotekarie, om än i ny kostym, det handlar om.
– Vi ska ersätta vår tidigare barnbibliotekarie som slutar, säger Lisa Schouenke.
Och då passar man på att modernisera titulaturen.
Men annonsen hos arbetsförmedlingen visar att det inte bara är en modernt sminkad tjänst. Lisa Schouenke berättar att det finns mer djup än så i den här tjänsten. Att det är ett sätt för biblioteket och skolan att komma närmare varandra.
– Vi har ju båda samma uppdrag, att öka barnens läsförmåga och läslust. Undersökningar som gjorts visar att många barn och unga tappar i läsförståelse och vi lägger stor vikt vid vårt pedagogiska uppdrag.
Det gemensamma uppdraget och kommunikationen med skolan gör att man inte stirrar sig blind på biblioteksutbildning.
– Det kan också vara någon pedagogisk utbildning, säger Lisa Schuenke, som hoppas kunna hitta någon som kan skolans värld och känner till dess utmaningar. Någon som talar samma språk som skolan och som kan förbättra kommunikationen.