Det råder förkylnings- och influensatider, något som märks av hos både länets sjukvård som på det lokala apoteket. Enligt en artikel i brittiska Daily Mail har forskare kommit fram till att choklad hjälper mot förkylning och hosta. Nervändarna som framkallar hostattacker ska skyddas av ämnet teobromin som finns i kakao, enligt artikeln.
– Det är faktiskt inte orimligt att choklad har bättre effekt än hostmedicin, som inte alltid hjälper så bra som man skulle önska, menar smittskyddsläkare Lisa Labbé Sandelin, som känner till ämnet och har läst om chokladens påstådda effekt.
– Men det lär dröja innan vården rekommenderar det, det behövs nog fler studier, säger hon.
Enligt Lisa Labbé Sandelin är influensan kommen till länet, även om den inte dragit igång på allvar än. Södra delarna av landet brukar vanligtvis vara lite efter norra. Så här långt har drygt 30 fall dokumenterats och Lisa uppskattar att det lär dröja någon vecka till innan influensan är här på allvar.
– Vi har märkt att årets vaccin är bättre matchat med den influensa som kommer. Så förutsättningarna är bättre än i fjol, trots att vi haft brist på vaccin.
Och flera väljer att vaccinera sig. Vid årsskiftet hade runt 33 700 doser delats ut, vilket är 2 000 mer än i fjol.
– Så länge inte influensan är här på allvar kan vi vaccinera. Det finns fortfarande vaccin kvar till prioriterade riskgrupper och har inte den egna hälsocentralen något, så finns det på infektionsmottagningen i Kalmar, säger Lisa Labbé Sandelin.
Hosta och rinnande näsor. Däremot inte mycket influensa än. Så sammanfattar Anne-Helen Nilsson och Angelica Råsbacken, receptarie respektive chef på Apoteket i Hultsfred, känslan av kundernas sjukdomsbild.
– Hostan har varit extra besvärlig. Den började tidigt, redan i somras. Inte direkt som förkylning, utan bara hosta. Så det har varit både mycket hosta och långvarigt och till slut utvecklats till lunginflammation.
Sedan två fall av kikhosta konstaterats i Kristdala blev rekommendationen till personalen på Apoteket att vara extra uppmärksam.
– Det gäller att lyssna och vara lyhörd och utifrån det avgöra om det är egenvård eller sjukvård kunderna behöver, och inte bara sälja på med receptfria mediciner, säger Angelica Råsbacken.