Beslutet togs inför återöppnandet, så butiken i Hultsfred har inte tagit emot några kontanter sedan man öppnade efter konkursen för ett par månader sedan.
– Det gäller inte bara i Hultsfred utan inom hela kedjan, förklarar butikschef Therese Kjellman.
Vad är anledningen till beslutet?
– Det är flera, bland annat rånrisken. Vi har haft tre rånförsök. Inte i Hultsfred, men väl inom vår kedja. Dessutom är kontanthanteringen kostsam, samtidigt som vi vill göra allt för att minska smittspridningen under coronapandemin.
Hur har beslutet tagits emot av kunderna?
– Vi har haft någon enstaka som reagerat och tyvärr har det varit negativa kommentarer på sociala medier. Jag är också människa och förstår om folk reagerar, men jag skulle uppskatta om folk ville komma in och prata med oss istället. Vi finns här i butiken och kan svara på frågor.
Tror du beslutet påverkar handeln negativt?
– Vi försöker hjälpa till på olika sätt om kunden saknar betalkort och Swish, så vi inte tappar kunder på det. I alla fall nu i en övergångsperiod. Det är butiker i Hultsfred som gjort så här före oss och flera går den vägen. Nu blev det en naturlig övergång för oss vid återöppnandet, säger Therese och fortsätter:
– Vi vill överleva det här, för även om vi öppnat på nytt befinner vi oss i en pandemi och vi måste göra allt för att få vara kvar. Många bäckar små, växelhanteringen är en sak vi kan spara pengar på.