"Med tanke på allt strul kan vi inte komma oss för..."
- Där föreslår vi att priserna räknas upp med 5,4 procent, säger Åke Nilsson, det är en uppräkning som följer prisindex.
Att det blir så pass mycket som 5,4 procent förklarar han med att de här abonnenterna klarade sig undan en höjning inför 2017.
Arbetet med att införa det nya renhållningsssytemet med fastighetsnära sortering även i flerbostadshus pågår, men Åke Nilsson tror att det kan dröja länge innan man kan gå ut och erbjuda något nytt system.
- Jag gissar på att det kan ta några år, säger han, man måste nog hitta praktiska lösningar fastighet för fastighet för att det ska fungera.
Förbundsdirektionen i ÖSK tog det liggande taxeförslaget rakt av vid sitt senaste sammanträde och passade samtidigt på att titta närmare på hur anslutningsgraden till det nya systemet ser ut, och jämföra det med de mål man hade två år efter införandet.
- Det visar sig att 67 procent av abonnenterna valt grönt abonnemang, säger Åke Nilsson. Målnivån är 80 procent.
När det gäller gult abonnemang är det 18 procent som valt, målet om två år är 15, och det röda, det gamla och dyrare systemet 10 procent. Fem om två år.
- Det här visar att taxornas miljöstyrande effekt fungerar, säger Åke Nilsson.
Men - han berättar också att ett antal abonnenter valt att gå tillbaka till det gamla systemet med allt i en tunna. Trots att det blir dyrare.
- Oftast har det rent praktiska orsaker, säger han, men det finns också de som surnat till på allt strulet som varit och fortfarande är och bytt tillbaka för det.
Debatten kring det nya sopsystemet har dämpats betydligt den senaste tiden. Men det fungerar fortfarande inte fullt ut, så som Åke Nilsson vill ha det. Tvärt om, drabbades han själv av en missad tömning för bara någon vecka sedan.
- Vi avvaktar nu vad Renonorden kommer att vidta för åtgärder, säger han, samtidigt som vi förhandlar med företaget om kompensation för våra extra kostnader. Det handlar dels om den generella ersättningen och den extra ersättning som en del har begärt för uteblivna tömningar. Men det handlar också om extra personal som vi fått sätta in för att ta emot alla klagomål.
- Vi kräver ersättning av bolaget för det här, säger Åke Nilsson, men som alltid för förhandlingar står vi ganska långt ifrån varandra.
Företagets egen förklaring till att det blivit så här, berättar Åke Nilsson, är att man vann så många upphandlingar samtidigt, att det inte fanns de extra resurser som behövs för att sätta in i starten.