På ena sidan borden med syriska kakor, syriskt kaffe och saft står Iman Jneid och Walaa Awad. På andra sidan står vänner från klassen och slänger lystna blickar på faten.
– Alla vill äta och tittar på oss men vi säger nej, berättar Iman och skrattar. Jag och min kompis höll på att baka fyra timmar igår.
Det är inte konstigt att hon bevakar de hembakta sötsakerna, det är Hultsfreds Gymnasiums Internationella dag, så mellan nio på morgonen och åtta på kvällen kommer hennes klass hinna berätta om Syriens natur och kultur över 10 gånger och då gäller det att kakorna räcker till.
Tio stationer
Dagen är en del av gymnasiets internationalisering arbete. De tio olika stationer som skapats beskriver de resor som eleverna på Hultsfred och Vimmerbys gymnasium gjort till Bangladesh och Jordanien men handlar även om de länder som eleverna på Språkintroduktionen kommer från.
– Det handlar om att ta till vara på effekten av resorna så att fler ska vilja åka iväg och tycka att det är värdefullt att lära sig om andra kulturer och även att eleverna på skolan ska bli nyfikna på varandras kulturer, menar rektor Andreas Ekberg som själv var med på resan till Bangladesh.
Raden av elever slingrar sig ut ur klassrummet, tonerna av syrisk musik har stängs av och kakfaten som har ställts tillbaka på bordet är mindre tunga. Istället är lokalen nu fyllt med småprat och skatt.
– Du kan ta en! Säger Iman till en kompis i klassen som inte kan hålla sig borta från kakfaten.
Tillsammans är de som talade överens om att det var roligt om än lite nervöst att stå inför alla och prata svenska.
– Jag ville vara stark, jag ville vara stor, men jag.., säger Iman och illustrerar hur hon kände genom att dra sjalen över ansiktet.