"Jag anser att det är bedrägeri"

För en månad sedan fick vd Peter Petersson ett samtal som fick honom att höja på ögonbrynen. Elbolaget de hade ett pågående avtal med ringde och undrade varför Stockhorvan nu bytt elleverantör.

"Jag skulle råda till att inte skriva på någon fullmakt och om man gör det hålla koll på om den kan överlåtas, vad den gäller och under vilken tidsperiod den är giltig." Anna Carlén, vd på Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

"Jag skulle råda till att inte skriva på någon fullmakt och om man gör det hålla koll på om den kan överlåtas, vad den gäller och under vilken tidsperiod den är giltig." Anna Carlén, vd på Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Foto: Privat

Hultsfred2018-07-06 17:30

– Elbolaget Nordisk Krafthandel hade brutit vårt bindande elavtal och tagit över bakom vår rygg. Jag både mejlade och ringde men fick inget svar. Sedan återkom de och sa att de hade en fullmakt.

Det är sex år sedan Peter skrev på fullmakten för ett annat elföretag.

– Företaget sa att de behövde min fullmakt för något helt annat, istället gav den dem möjlighet att byta elbolag när det befintliga kontraktet skulle gå ut. När jag insåg det backade jag ur direkt och det finns det bekräftelse på, bevittnad av två personer. Det företaget gick sedan i konkurs.

Anna Carlén på konsumenternas energimarknadsbyrå bekäftar att Stockhorvan inte är ensam om att råka ut för något liknande.

– Vi har haft en del klagomål som handlat om fullmakter och företag som påstår sig ta över dem. Fullmakter är luriga. De kan leva separat och finnas kvar efter att elavtalet brutits. I vissa fall har elbolaget en fullmakt som gör det möjlig för dem att ingå ett avtal åt kunden som en del av sitt avtalsvillkor. De flesta elbolag har inte det. Samtidigt finns det företag på marknaden som missköter sig, vi får in ett stort antal klagomål på få antal aktörer som förstör för branschen.

Att fullmakten från 2012 nu använts av ett annat företag får det att koka i Peter.

– Man blir förbaskad och känner sig maktlös. Det är så ohederligt. Man använder en annullerad fullmakt till att byta vårt elavtal, det anser jag är bedrägeri. Vi köper el för 1,5 miljoner kronor om året så varje öre är betydelsefullt.

Vilka företag det kommit in klagomål på vill Anna inte säga.

– Vi har valt att inte gå ut med företagsnamn än. Vi håller på att bilda oss en fullständig bild och se om det går vidare till allmänna reklamationsnämnden. Det man kan göra som kund är att bestrida fakturorna. Då blir företaget tvunget att bevisa att det finns ett giltigt avtal. Gör man det korrekt får man inte betalningsanmärkningar och man visar att det inte lönar sig.

Några fakturor från Nordisk Krafthandel tänker Peter inte betala.

– På inrådan av andra myndigheter byte vi tillbaka till vårt gamla elbolag och får vi en faktura av Nordisk Krafthandel kommer vi att bestrida den. Vi kommer också debitera företaget på den tid som behövts läggas på detta. Jag tror inte att vi kommer att få en spänn men det hindrar inte mig från att göra det.

Tidningen har i flera dagar sökt ansvariga för elföretaget utan att lyckas få en kommentar.

"Det saknas en kontrollfunktion. Jag skulle önska att nätägaren kunde kontrollera när de får in ett nytt avtal från ett elbolag att det stämde genom att ta kontakt med kunden. Som det är nu får de inte agera utan bara registrera förändringen." Peter Petersson, vd för Stockhorvan Trä och Pellets i Hultsfred.
"Det saknas en kontrollfunktion. Jag skulle önska att nätägaren kunde kontrollera när de får in ett nytt avtal från ett elbolag att det stämde genom att ta kontakt med kunden. Som det är nu får de inte agera utan bara registrera förändringen." Peter Petersson, vd för Stockhorvan Trä och Pellets i Hultsfred.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!