Den 25 maj körs ett jubileumståg med ånglok mellan Nässjö och Oskarshamn. Samtidigt bjuder alla kommuner längs sträckan, däribland Hultsfred, in till jubileumsfiranden.
– Hultsfred har lagt upp ett väldigt ambitiöst program, säger Torbjörn Midunger, projektledare och styrelsemedlem i Astrid Lindgrens Hembygd.
På stationen i Hultsfred utlovas bland annat rälsbussturer och dressincykling på smalspåret, musikunderhållning och gratis fika.
Torbjörn Midunger menar att 150-årsjubileet, som koordineras av Astrid Lindgrens Hembygd, är ett bra sätt att uppmärksamma järnvägens betydelse och potential. Sträckan mellan Nässjö och Oskarshamn, som numera kallas för Höglandsbanan, används fortfarande för godstrafik, men 2014 var sista året som det gick persontåg längs hela sträckan.
– Godstrafiken är i dag mycket viktig för underhåll och utveckling av banan. Det går tåg Nässjö–Oskarshamn med plåt till Scanias hyttfabrik och förpackningsföretaget Okab. Till Ikea Industry i Hultsfred kommer vagnar med lim varje vecka. Från Vida i Hjältevad går flera systemtåg i veckan till Nässjö och vidare ut på stambanenätet.
Astrid Lindgrens Hembygd har länge jobbat för att persontrafiken ska återstartas.
– Vi vill hålla frågan om järnvägen vid liv. Den har betytt väldigt mycket för vårt område och har stor potential, säger verksamhetsledaren Caroline Wittrin.
– Före pandemin tog vi fram konkreta förslag på hur man skulle återuppta persontrafiken, säger Torbjörn Midunger som menar att pandemin och den ekonomiska krisen har försvårat arbetet.
– Vi tror fortfarande på det, men det kommer att ta längre tid än vi trodde.
Han konstaterar att både Kalmar och Jönköpings länstrafik har fått sparbeting av regionerna.
– Tyvärr är det inte den bästa tiden nu för att köra igång något nytt. Men vi passar på med det här jubileet att hålla grytan kokande, visa upp att vi har järnvägen och att det finns framtidsmöjligheter.
Inför jubileet tar Astrid Lindgrens Hembygd fram en jubileumstidskrift om järnvägen.
Det finns även planer på ett seminarium i höst.
– Mycket talar för att det blir i Hultsfred, säger Torbjörn Midunger som berättar att de vill ha en diskussion om järnvägen med kommunerna, regionerna, Trafikverket och berörda företag.
– Vi kommer att lyfta upp både Stångådalsbanan och Höglandsbanan, som ju hör ihop.