- Att en så stor och viktig aktör som Vinnova väljer att stötta projektet visar att verksamheterna kring Rockparty och Hultsfred numera har hög status på många olika sätt, kommenterar Daniel Johansson, projektledare och industridoktorand.
På måndagen släpptes den glädjande nyheten att Musiclink i Hultsfred, som är ett helägt dotterbolag till Rockparty, har beviljats pengar för genomförandet av ett unikt forsknings- och utvecklingsprojekt under 2007 och 2008.
För Musiclinks del handlar det om att utveckla en prototyp till en ny teknisk plattform. En plattform som ska underlätta för skivbolagen att sälja och marknadsföra sin musik digitalt.
- Det har varit en mycket hård konkurrens kring forskningspengarna och vi är oerhört stolta över att få detta erkännande, säger Daniel Johansson. Jag tror faktiskt inte att vi hade fått de här pengarna om inte Hultsfred som varumärke varit inblandat.
Musikindustrin befinner sig just nu i kraftig förändring. Många små och medelstora skivbolag har svårt att komma ut med sin musik i de digitala nätverken liksom att anpassa sina affärsmodeller till de nya distributionsformerna.
- Detta forsknings- och utvecklingsprojekt syftar därför till att skapa stödfunktioner för just dessa aktörer.
Projektet kommer att omsätta totalt två miljoner kronor. Vinnova, som är en statlig myndighet under näringsdepartementet, går in med hälften av forskningspengarna genom programmet Forska & väx. Medan den andra hälften medfinansieras av Musiclink och ett antal andra aktörer i musikindustrin.
Jobbjubel
Hultsfred får nya jobb när Musiclink hjälper skivbolag att sälja och marknadsföra sin musik digitalt.
Daniel Johansson jublar över att Musiclink fått ett unikt forskningsprojekt som stöttas av Vinnova, som är en statlig myndighet under näringsdepartementet. Foto: Charlotte Madestam
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!