Känsliga personuppgifter skickades till fel person

Socialförvaltningen i Hultsfred har anmält en mycket allvarlig personuppgiftsincident. "Det är sekretessuppgifter som har läckt", säger Camilla Svensson, sektionschef.

Personuppgiftsincidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten, som tidigare hette Datainspektionen.

Personuppgiftsincidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten, som tidigare hette Datainspektionen.

Foto: IMY

Hultsfred2022-06-10 05:30

I mitten av maj skickade socialförvaltningen en utredning kring ekonomiskt bistånd till fel person. Den mänskliga faktorn uppges ligga bakom händelsen.

– Troligtvis har handläggaren skrivit ut två utredningar samtidigt och postat iväg dem i samma kuvert, säger Camilla Svensson, sektionschef på socialförvaltningen.

Hur fick ni reda på att fel utredning hade skickats?

– Den som hade mottagit utredningen hörde av sig till oss och lämnade in handlingarna.

Incidenten klassas som mycket allvarlig utifrån vilka konsekvenser den hade kunnat få.

– Det är förlust av konfidentialitet när det gäller personuppgifter som omfattas av tystnadsplikt och annan ekonomisk eller social nackdel, säger Camilla Svensson.

– Personuppgifterna som har läckt är kontaktinformation, identifierande information, födelsedatum, ekonomisk eller finansiell information, personnummer och hälsa. Det är många områden, så i kontakt med vårt dataskydd kom vi fram till att det är en mycket allvarlig incident.

Vad menar ni med annan ekonomisk eller social nackdel?

– Det hade kunnat vara till ekonomisk nackdel om personen som skulle ha utredningen inte hade fått den och hade velat överklaga. Att det sprids känslig information där vi inte har kontroll över uppgifterna kan innebära en social nackdel.

Efter att det felaktiga utskicket upptäckts skickade socialförvaltningen utredningen till rätt mottagare.

– De fick även information om det inträffade.

Incidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten, som har beslutat att avsluta ärendet. Myndigheten meddelar samtidigt att det kan bli aktuellt med tillsyn.

Socialförvaltningen har dessutom inlett en egen utredning enligt lex Sarah.

– Vi gör lex Sarah-utredningar för att se om vi kan skruva på någonting i rutiner och liknande, och för att se att man har följt de rutiner som finns. Den utredningen är inte klar ännu.

Ser ni redan nu någonting ni kan göra annorlunda?

– Det vi redan har gjort är att vi har påmint om och skickat ut rutinen igen för hantering av post, säger Camilla Svensson.

– Vi har en rutin att man bara skriver ut en handling i taget när det ska postas.

Hur ofta händer det att kommunen skickar personuppgifter till fel personer?

– Det kan jag inte svara på för hela kommunen, men det här är första gången jag har varit med om det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!