Hållbarhet är ett stort begrepp, visade det sig. Ett begrepp med flera bottnar, förklarade kursledaren Anna Segenstedt från Göteborg.
– Det handlar om givetvis miljömässig hållbarhet, säger hon, men också om social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet och ansvarstagande.
Hon pekar också på att hållbarhetstänket måste genomsyra hela produktionskedjan för att fungera fullt ut. Det räcker inte att bara tänka på den egna produktionen. Det måste även gälla för både kunder och leverantörer, att man köper in rätt material och levererar rätt produkter.
Det handlar också om social hållbarhet, att ta vara på de anställda och skapa en bra arbetsmiljö och bra förhållande. Samtidigt som man tar ett samhällsansvar.
Till det kommer också rent fysisk hållbarhet. Målet är att det här tankesättet ska leda fram till bättre kvalité på produkterna.
– Eftersom KGM levererar material till sporthallar och gymnastiksalar är säkerheten viktig, säger Anna Segenstedt.
Det ligger också helt i linje med vad företagets grundare, Göran Andersén tycker.
– Vi vill komma bort från slit- och slängmentaliteten som finns, säger han. Och vi märker att kunderna blir allt mer medvetna och vill ha produkter som håller längre. I kommunernas upphandlingar ställs det allt hårdare krav på hållbarhet.
Han berättar också att kommunernas revisorer blir allt tuffare när det gäller att följa upp inköpen.
– Fast vi skulle önska att kunderna ställde ändå högre krav, säger Göran Andersén.