Med den här satsningen vill KK-stiftelsen sätta ännu mer fart på forskning, företagande och innovation. Målsättningen är att göra Sverige till en stormakt inom upplevelser.
Potentialen finns att leva upp till den målsättningen, anser KK-stiftelsen, som sedan länge jobbat på det. Sedan år 2000 har hela 70 miljoner kronor satsats på att utveckla upplevelseindustrin i landet. Och ändå finns det mer att göra. Trots en väldigt hög tillväxttakt, utnyttjas inte potentialen fullt ut, anser KK-stiftelsen i sitt pressmeddelande.
Upplevelseindustrin består av många små företag. Alla inte har styrka att växa på egen hand, och kopplingen till forskningen är svag, säger KK-stiftelsens vd Madeleine Caesar.
Men genom satsningen på 24 miljoner kronor hoppas stiftelsen få mer fart på företagande och forskning inom upplevelseindustrin.
Utvecklingen inom industrin drivs främst av åtta mötesplatser runt om i landet, som tillsammans har bildat ett nätverk. Det är bland andra Rock City i Hultsfred som jobbar med musiken som upplevelse, det är Film i Väst, Trollhättan och Grythyttan som jobbar med måltidsupplevelser. I Stockholm finns också mötesplatsen för Mode och Design.
KK-stiftelsen satsar på upplevelser
KK-stiftelsen har beslutat att satsa 24 miljoner kronor på upplevelseindustrin under de kommand etvå åren. Rock City i Hultsfred är en av de åtta olika mötesplatser som får del i pengarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!