– Vill du ha kvitto? Martina Screwe butikschef på Systembolaget i Hultsfred frågar alltid kunderna.
– Nej tack, säger kunden, som tar en kartong i högen och börjar packa ner sina nyinköpta flaskor.
Utan att tänka på det, har kunden blivit en del i Systembolagets miljöarbete, genom att både bidra till en lägre pappersförbrukning och att minska avfallsmängden. Och dessutom spara in ännu en plastpåse.
Eftersom kunderna kommer och går dagarna i ände, blir det ganska stora mängder med kvittopapper som skrivs ut på en dag. Bara i Hultsfredsbutiken handlar det om 92 911 kvitton per år. Räknar man att varje kvitto är i medeltal tio centimeter långt, så motsvarar det drygt nio kilometer papper. Bara i Hultsfred. Tänk vad det blir om man ser till Systembolaget i stort.
– Vi räknar med att det har sparat 504 träd, säger butikschefen Martina Screwe, som ser att även om Hultsfredsbutiken är ganska liten inom Systembolaget, så kan man bidra en hel del till en bättre miljö och i alla fall lite mindre koldioxidutsläpp.
504 träd på ett år. Det är ju närapå en hel liten skog som räddats. Genom att inte skriva ut kvitton när det inte behövs.
Försäljningen av plastkassar har också minskat drastiskt de senaste åren. Allt fler kunder använder egen påse. Eller tar för sig av kartongerna som ligger i en hög vid kassan. Just för att kunderna lätt ska kunna ta för sig. Återbruk av kartonger används också för att packa beställningar, skicka returer och annat.
På det viset har man kunnat spara in kraftfullt på avfallsmängden. 170 ton avfall om året minskas, bara i den här butiken. Där spelar kartongåtervinningen en stor roll. Och till det kommer transporterna.
– Det motsvarar utsläppen från uppvärmning av fem villor, uppskattar Martina Screwe. Det är roligt att se att även en liten butik som vår kan vara med och bidra. Man blir stolt över att jobba på ett företag med så ambitiös miljöpolicy.
Kartonger, kvittolappar, och kanske klimatsmarta förpackningar, är väl kanske det som syns mest av Systembolagets miljöpolicy.
– Men det är mycket som sker i det dolda, säger Martina Screwe, och tänker på att belysningen i butikerna är LED, och att de drivs med förnybar ström.
Systembolaget jobbar med klimatfrågan på ett övergripande sätt, med mindre koldioxidutsläpp vid tjänstereror, minskat klimatavtryck av förpackningar och fossilfria transporter.