Framförallt är det kontakterna med kommunen som de tillfrågade företagen haft synpunkter på.
Precis som vid förra undersökningen för ett år sedan, upplevdes den kommunala byråkratin som allt för omfattande. En större enkelhet i kontakterna är önskvärd.
- De upplever det som om "det tar stopp" när ärendet kommer in till kommunen, säger Christina Fosnes, som har ett konkret råd till kommunen, som gör företagens väntan lite lättare.
- Det finns kommuner, säger hon, som svarar på till exempel en bygglovsansökan, de skickar ett vykort tillbaka och berättar när och hur saken kommer att behandlas. På det viset får företaget besked om att saken inte bara försvunnit in i ett stort svart hål, utan att det finns ett datum att vänta på.
Klimatet blir allt bättre
Företagsklimatet i Hultsfred blir stadigt bättre och bättre. Men än finns det mycket kvar att göra.Så sammanfattar Christina Fosnes, regionchef för Svenskt Näringsliv i Kalmar, den stora undersökningen av företagsklimatet som gjorts i Hultsfreds kommun.
Företagsklimatet i Hultsfred blir allt bättre, säger Christina Fosnes, regionchef på Svenskt Näringsliv i Kalmar.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!