Istället levereras kylmaten från Vimmerby kommuns tillagningskök till de drygt 100 personer som berörs. Det är en tillfällig lösning, men det finns förhoppningar om att det ska gå att lösa permanent.
– Vi gör detta för att det ska bli så bra som möjligt för våra brukare, säger Charlotte Andersen Risberg, chef för serviceenheten. Sedan i höstas har inte leveranserna fungerat som de ska, utan vi har ofta fått täcka upp och laga extra portioner i våra egna kök. Nu har vi bestämt oss för att hitta en annan, tryggare lösning.
Förändringen träder i kraft från och med idag, torsdag. Ett informationsbrev följer med matleveranserna till brukarna. Hemtjänsten har blivit informerad för att kunna svara på eventuella frågor, liksom Nilsbuss som kör ut maten.
Charlotte Andersen Risberg och kollegan Annika Österberg, enhetschef för kostenheten, är glada över att ha fått till den här lösningen. De ser många fördelar med att Vimmerby kommun levererar kylmaten.
– Det är en nödvändig kortsiktig lösning, men vi hoppas att det ska gå att lösa med Vimmerby permanent. Det finns många fördelar med det, exempelvis har de samma anbud och upphandlingar vad det gäller bland annat närproducerat kött från Vimmerby och Virserum, säger Annika Österberg och fortsätter:
– De har dessutom ett jättefint produktionskök där all mat lagas från grunden, plus att det inte blir så långa transporter. Som sagt, fördelarna är många.
Hela det här problemet började i höstas, i samband med att Samhall i Vimmerby sa ifrån uppdraget att leverera mat till Hultsfreds kommun.
I skarven mellan Samhall och den nya leverantören blev 100 gamla utan sin kylmat och kort senare hoppade även den nya leverantören av.
– Det har felat varje vecka, med undantag av en lite lugnare period över jul och nyår, säger Annika Österberg. Problemet har varit att vi fått för få portioner, när inte matbeställningarna kommit in på rätt sätt.
I mitten av december hittades kylmatsportioner så långt bort som i Stockholm.
Men nu har man alltså löst det tillfälligt med Vimmerby.
Under en övergångsperiod kommer inte brukarna att få exakt de maträtter de beställt av Romy Foods. Det kan också bli så att matleveranserna kommer att komma andra veckodagar än vad de gör idag.
– Vi hoppas våra brukare har överseende med detta. Det är övergående och vi gör det här för att det ska bli så bra som möjligt för alla i det långa loppet, säger Annika Österberg.