Det är andra året Hultsfreds kommun satsar på de lokala aktörerna i projektet visit Hultsfred – med utökat program i två månader istället för två veckor som förra året. I veckan dimper ett "invånarkort" ned i brevlådorna hos alla som är folkbokförda i kommunen. Där finns information om vilka av de lokala företagen som erbjuder fritt inträde för kommuninvånarna och information om vilka besöksmål som kräver förbokning och vilka som har drop in.
– Vi har utvecklat detta i samråd med de lokala aktörerna och redan i januari bestämde vi oss för att satsa även i år, berättar Jenni Leppelt på Turistbyrån i Hultsfred.
– Det har varit en utmaning att planera och hela tiden anpassa till vilka restriktioner som råder. Men vi bestämde oss för att förlänga tiden eftersom många av turistföretagen är ideellt drivna. Det behöver vara en bra spridning över tid både för dem och för kommuninvånarna.
Fokus i hemesterprojektet ligger på tre grupper: kommunen, kommuninvånarna och de lokala företagen. I och med pandemin inleddes satsningen och responsen har hittills varit god från alla tre grupperna.
– Med facit i hand från förra året har vi märkt att vi fått fler ambassadörer, alltså kommuninvånare som talar gott om vad som finns att göra och att de har börjat upptäcka sin hemkommun på ett annat sätt än tidigare. Det var ju en del av vår målbild så det är väldigt positivt, avslutar Jenni Leppelt.
Vecka 31 inleds projektet och sträcker sig över hela augusti och september.