En gång om året jämför Sveriges kommuner och landsting kommunernas service mot företag i något man kallar Öppna jämförelser företagsklimat.
Siffrorna är klart uppåt för Hultsfred, som klättrat från plats 105 till 52 av 184 deltagande kommuner, samtidigt som det man kallar Nöjd kund-index har växt från 69 till 76. Det betyder att Hultsfred placerar sig över rikssnittet på 72 och tar också hem andraplatsen i länet.
– Väldigt glädjande att vi förbättrat både vårt resultat och vår placering så mycket, säger Anders Kindström, tf näringslivsstrateg, i ett pressmeddelande.
NKI-värdet har förbättrats markant inom myndighetsområdena bygglov, livsmedelskontroll samt miljö- och hälsoskydd sedan 2017. Så företagen är med andra ord mer belåtna med miljö- och byggnadsförvaltningens insats.
– Det är en positiv utveckling vi är stolta över, säger Anders Helgée, miljö- och byggnadschef i Hultsfred och Vimmerby. Extra roligt är att vårt NKI för bygglov är betydligt bättre än genomsnittet i Sverige.
Förvaltningen har gjort många insatser för att utveckla och förbättra sin service, bland annat omorganiserat administrationen, lanserat flera e-tjänster och infört ett särskilt telefonnummer för samtal till förvaltningen. Nu kan man se att insatserna gett resultat med en positiv utveckling inom alla serviceområden - information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet, som är det område som förbättrat sig mest.
– Undersökningen ger oss direkt återkoppling på vårt arbete och hjälper oss att sätta upp mål för att bli bättre, säger Anders Helgée.