IAC varslar anställda på grund av komponentbrist

IAC tvingades under måndagen varsla visstidsanställda om uppsägning. Det som en följd av bristen på halvledare. "Det är väldigt ryckigt och svårplanerat nu", säger VD Dan Nilsson.

Halvledarbristen får följder i IAC:s fem fabriker enligt VD Dan Nilsson. I Hultsfred varslades på måndagen 6 av 20 visstidsanställda om uppsägning och företaget har också avslutat med två bemanningsanställda, som gör sin sista dag på fredag.

Halvledarbristen får följder i IAC:s fem fabriker enligt VD Dan Nilsson. I Hultsfred varslades på måndagen 6 av 20 visstidsanställda om uppsägning och företaget har också avslutat med två bemanningsanställda, som gör sin sista dag på fredag.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2021-09-06 14:40

I förra veckan stoppade Scania produktionen i flera fabriker, där ibland Oskarshamn. Anledningen är den internationella halvledarbristen.

– Vi har fått information om att de ska starta produktionen igen under tisdagen, men vårt problem är att de inte vet viken takt de går upp i. Framförhållningen är kort, säger Dan Nilsson.

Så – under måndagen varslades visstidsanställda vid IAC:s fem fabriker, däribland Hultsfred och Ankarsrum, om uppsägning.

– Det är en försiktighetsåtgärd. Uppsägningstiden är en månad, vänder det hinner de kanske inte ens gå hem, säger Nilsson.

Hur många personer rör det sig om?

– Vi har varslat 6 av 20 visstidsanställda i Hultsfred, bland övriga finns även några med visstidsavtal som löper ut inom en månad. Vi följer utvecklingen noga dag för dag, det blir gjuteriet som drabbas hårdast på grund av att de ligger först i kedjan, säger fabrikschef Egon Karlsson.

Så sent som förra veckan berättade Dan Nilsson att IAC Hultsfred vuxit sig större efter tvärniten, till följd av coronapandemin. Redan då nämnde han att marknaden är svajig och osäker, som en följd av bristen på halvledare.

– Jag är inte lika bekymrad nu, som jag var mars 2020 när corona bröt ut. Våra stora kunder har inte tappat ordrar, det är ingen förändring i antalet sålda lastbilar, det gör situationen tryggare.

– Men, tillägger han, det är ryckigare och väldigt svårplanerat nu, det gör att vi måste parera snabbt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!