Vimmerby Tidning har tidigare berättat att ovanligt många företag i Hultsfreds kommun gick i konkurs under förra året.
Att det är tuffa tider för näringslivet syns inte minst på gågatan i Hultsfreds centrum. Under förra året lades både Family House och La Vida Café ner. I en annan tom lokal har fastighetsägaren nyligen inrett en frisörsalong, men ingen frisör har ännu flyttat in. Vidare är framtiden för Hultsfred Sushi oviss efter att restaurangen lagts ut till försäljning.
Sedan flera år tillbaka står även Willys och Coops gamla lokaler i Hultsfred tomma.
I en motion som lämnats in till kommunfullmäktige vill Rosie Folkesson (S) och Tomas Lockström (S) att kommunen vidtar åtgärder för att öka företagsverksamheten och förebygga konkurser.
"Att lokala aktörer och företagare i både Hultsfreds och Virserums centrum försvinner har vi alla fått bevittna. I takt med att företag går i konkurs går även befolkningssiffrorna neråt och fler väljer att lämna vår kommun än att flytta till den", skriver S-politikerna.
De ser det som viktigt att kommunen inte bara stöttar de större företagen, utan även hjälper småföretagare på olika sätt.
– Jag tror att vi är ganska bra på att ha kontakt med företag, men vi kan bli bättre. Vi kan fokusera ännu mer på mindre företag, säger Rosie Folkesson.
Vad företagen behöver hjälp med varierar från fall till fall, menar hon.
– Jag är ganska säker på att det finns saker vi kan hjälpa till med, men jag vill inte ta några exempel eftersom det är olika från företag till företag. Precis som vi hjälper de större företagen måste vi också hjälpa de små.
I motionen föreslår politikerna att kommunen ser över vilka möjligheter man har att stötta nyetablering. De vill även att kommunen för en kontinuerlig dialog med de företag som har tomma lokaler.
Tror du att det är möjligt att hitta företagare till alla tomma lokaler?
– Det är omöjligt att svara på. Jag hoppas att vi får in seriösa företag som har en långsiktig plan att etablera sig, så att de inte bara dyker upp som svampar och försvinner lika fort.
Ni vill även att kommunen marknadsför sig mer för att få hit nya företag. Vill ni att kommunen lägger mer pengar på marknadsföring?
– Det behöver inte kosta så himla mycket mer pengar, säger Rosie Folkesson som menar att kommunen kan bli ännu bättre på att utnyttja de kanaler man har till sitt förfogande.