Konsten att hitta sina kunder

Det är en hel vetenskap med marknadsföring. Det finns många olika vägar att gå för att nå fram till sina kunder.

"Vad gör nu själva när det blir regklam på TV" frågade Mattias Lengyel från reklambyrån Design of Sweden. "Tittar ni, eller tar fram telefonen?

"Vad gör nu själva när det blir regklam på TV" frågade Mattias Lengyel från reklambyrån Design of Sweden. "Tittar ni, eller tar fram telefonen?

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfred2019-03-17 11:00

UF-företagarna på Ekonomiprogrammet på Hultsfreds Gymnasium fick lära sig mer om konsten att sälja, om alla de olika kanaler för marknadsföring som finns nu för tiden. Det var Mattias Lengyel från reklambyrån Design of Sweden i Oskarshamn som kom på besök för att berätta mer.

Och det blev snabbt klart för eleverna att reklam inte bara är reklam. Det handlar om så mycket mer för att få fram sitt budskap till rätt målgrupp. Om vad man säger, och inte minst hur man säger det. Tonalitet kallas det, berättade Mattias Lengyel och visade några olika exempel.

– Det här är viktiga bitar att kunna även för UF-företagare, säger läraren Pierre Arvidsson. Det är viktigt att synas.

Eftersom alla eleverna i tvåan och trean på Ekonomiprogrammet också jobbar med UF-företag som en del i programmet blev det många värdefulla kunskaper som förmedlades under förmiddagen.

– Vi vill ju vara ett modernt program och hålla oss i framkant, säger Pierre Arvidsson, och vi tycker det är kul när vi får besök av någon utifrån som kan berätta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!