Konsumentvägledare får många frågor om solceller

Hultsfreds konsumentvägledare tar emot allt fler ärenden som rör solcellsanläggningar och värmepumpar. Många har också problem med telefonförsäljare och begagnade bilar.

Sandra Edenblad är konsumentvägledare i Hultsfreds, Högsby och Oskarshamns kommuner sedan närmare tre år tillbaka.

Sandra Edenblad är konsumentvägledare i Hultsfreds, Högsby och Oskarshamns kommuner sedan närmare tre år tillbaka.

Foto: Privat

Hultsfred2023-10-09 15:30

Sandra Edenblad är konsumentvägledare i Hultsfreds, Högsby och Oskarshamns kommuner.

Hennes senaste rapport för Hultsfreds kommun visar på en stor ökning av ärenden kring energi och värme.

– Många hör av sig om solcellsanläggningar och till viss del även värmepumpar, säger Sandra Edenblad.

undefined
Sandra Edenblad är konsumentvägledare i Hultsfreds, Högsby och Oskarshamns kommuner sedan närmare tre år tillbaka.

Vad beror ökningen på?

– Det har exploderat med installation av solcellsanläggningar på grund av omvärldsläget och höga elkostnader. Det har främst varit ärenden kring leveransförseningar och fel vid installationen av anläggningarna. Många gånger har konsumenten fått anläggningen installerad men sedan har det varit en del som fattats för att driftsätta den.

Som konsumentvägledare informerar hon om rättigheter och skyldigheter.

– Jag har främst informerat om reklamationsrätten – hur man går till väga när man vill reklamera solcellsanläggningen om det är något fel.

Ibland fungerar hon som en länk mellan konsumenten och företaget.

– Men det är viktigt att poängtera att jag är opartisk. Även om det främst är konsumenter som vänder sig till mig får jag inte ta någons parti, utan jag är opartisk och informerar om vad man har rätt till.

undefined
"Det har exploderat med installation av solcellsanläggningar på grund av omvärldsläget och höga elkostnader", säger Sandra Edenblad.

Har du lyckats att lösa de flesta fallen?

– Jag löser inga tvister, utan det gör Allmänna reklamationsnämnden. I de flesta fallen har konsumenten reklamerat och företaget har förstått sin del i reklamationen. Det har många gånger gått bra. Men sedan har det blivit några ärenden till Allmänna reklamationsnämnden.

Det var främst under första halvåret i år som invånarna i Hultsfreds kommun hörde av sig till Sandra Edenblad om solcellsanläggningar.

– Jag vet inte om marknaden börjar bli mättad eller om det fungerar bättre mellan konsument och företag, men jag har inte lika stort inflöde av ärenden längre.

Har något annat ökat i stället?

– Jag har alltid en strid ström av ärenden gällande begagnade bilar.

undefined
Många hör också av sig till konsumentvägledaren om begagnade bilar. "Jag får ofta gå in och informera om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt."

Då handlar det om fel på bilen som köparen inte fått information om inför köpet.

– I de ärendena får jag ofta gå in och informera om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivilligt för företaget att utfärda men reklamationsrätten är lagstadgad.

Vid köp av begagnade bilar tipsar hon om att fråga efter den obligatoriska varudeklarationen.

– Det är informationsbroschyren som brukar stå i framrutan när man ska köpa bil. Där ska bilens skick beskrivas vid säljtillfället.

Många har också problem med telefonförsäljare som vill sälja mobil- eller tv-abonnemang.

– Det är oftast fler äldre som får problem med telefonförsäljarna, säger Sandra Edenblad som konstaterar att försäljarna ofta pratar väldigt fort och är inställsamma.

– Konsumenterna känner sig pressade och lite stressade under samtalet. Blir man uppringd och inte är intresserad brukar jag råda till att antingen säga ifrån direkt eller bara lägga på luren.

undefined
Påstridiga telefonförsäljare är ett annat bekymmer som konsumentvägledaren ofta får svara på frågor kring.

Ett annat råd är att anmäla sig till NIX-registret.

– När jag är ute på föreläsningar försöker jag alltid trycka på att man har möjlighet att spärra sin telefon mot telefonförsäljning via NIX-telefoni.

Hjälper det alltid att spärra sitt telefonnummer?

– Jag tycker faktiskt att det gör det. Sedan ser vi att det finns vissa lite mer oseriösa företag som inte respekterar spärren. Men återkopplingen jag får av konsumenter är att det fungerar bra. Om man spärrar telefonen via NIX får företag som man redan är kund hos ringa, men nya företag får inte kontakta en.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!