Nu går Eon ut på bred front i Hulltsfred för att om möjligt få pengarna tillbaka.
- Vi upptäckte det hela med kundernas hjälp, säger Håkan Gunnarsson som är regionchef på Eon i Kalmar.
I månadsskiftet maj-juni började Eon betala ut den lagstadgade avbrottsersättningen till sina kunder, som drabbades av strömlöshet efter stormen Per i vintras.
Ett tiotal kunder från Hultsfred hörde av sig till elbolaget och undrade vad det var för pengar som kommit. Så här lagom till semestern och allting.
Efter några samtal av den typen började elbolagets personal förstås ana ugglor i mossen, och började forska.
Till sin stora förtvivlan upptäckte man då att cirka 100 elkunder i centrala Hultsfred fått felaktig avbrottsersättning. Sammanlagt 800 000 kronor har betalats ut till kunder som inte ens haft strömavbrott. Eller avbrott kortare än 12 timmar.
Totalt är det 175 000 kunder som fått ersättning av elbolaget, och i genomsnitt handlar det om cirka 8 000 kronor per kund. Några lite mer, andra lite mindre.
Bland dessa alltså ett antal som inte är berättigade till avbrottsersättning.
Så för personalen var det bara att sätta sig ner och tar reda på vilka och ringa runt, för att försöka få pengarna tillbaka.
- Så här långt har vi mötts av förståelse, säger Håkan Gunnarsson, distriktschef på Eon i Kalmar. De vi har pratat med vill göra rätt för sig.
Krävs på återbetalning av el
Ett 100-tal elkunder i centrala Hultsfred har fått avbrottsersättning av Eon, utan att ens ha haft strömabrott. Totalt är det cirka 800 000 kronor som elbolaget betalat ut av misstag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!