– För att prata med andra anställda på Eolus har knappast hjälpt, sa Maud med skärpa i rösten. Jag har ringt fem-sex gånger och flera med mig har kontaktat bolaget, men ingen har velat hjälpa oss.
Lovats hjälp
Maud och hennes make Robert har blivit lovade hjälp. För två veckor sedan fick de ett löfte om ett besök i bostaden, för att antennen skulle kontrolleras, men det har inte kommit någon än.
– Det händer inte ett skit, säger Maud. Ingen lyssnar på den ”lilla människan”.
Problemet fick sin början samtidigt som vindkraftsverken startades. Fast det visste man inte då.
– Vi gjorde inte den kopplingen först, berättar Maud. Utan det var den 29 februari när vi plötsligt fick bra bild igen och jag samtidigt reflekterade över att snurrorna stod stilla som jag fick mina misstankar om hur det ligger till. När de kördes igång igen, återkom TV-problemen.
Alldeles övertygade
Det händelseförloppet upprepades två-tre dagar i rad, med samma resultat, så det råder ingen tvivel om att det är vindkraftsverken som orsakar att de inte har bra bild på TV:n längre, anser Maud och Robert Reimendal.
– Först trodde vi oss vara ensamma, men nu känner vi till att minst fem grannar har samma problem.
Ställde VD:n mot väggen
Men något gehör hos Eolus har man som sagt inte fått. Trots att problemet hållit på sedan i november-december.
Så när vinkraftsverken invigdes under fredagen såg Maud Reimendal och Sven-Åke Waern sin chans och ställde helt enkelt VD Per Witalisson ”mot väggen”.
– Det är väldigt ovanligt att det skulle finnas ett samband, sa VD Per Witalisson. Jag har aldrig hört talas om det tidigare.
– Men det har vi fått uppgifter om, kontrade Maud. Tydligen har det hänt någonstans i Dalarna tidigare, har det sagts till oss.
– Och TV-tekniker vi kontaktat säger bara att de inget kan göra, tillade Sven-Åke Waern. ”Det är vindkraftsverken”, får vi till svar.
Per Witalisson tog till sig av kritiken och lovade att man skulle titta närmare på problemet.
– Med det svaret får vi vara nöjda, sa Sven-Åke Waern. Nu är det bara att hålla tummarna.