Fram till i juni har Competens bedrivit verksamhet i lokaler på gågatan.
– Vårt avtal med Competens löpte ut och det gjordes ingen ny upphandling kring avtalet med tjänsten de levererade, säger Alexandra Björkegren, verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen. Det bestämdes nationellt.
Istället vann utbildningsföretaget Hermods, med säte i Stockholm, den offentliga upphandlingen och ett nytt avtal tecknades för Västerviksområdet, där även Hultsfred ingår. Det nya avtalet är en förberedande insats för arbete och studier.
Det har dock blivit ett långt glapp mellan det att Competens lämnade Hultsfred tills Hermods kommer igång. Preliminärt talas det om januari.
– Det hade förstås varit önskvärt om det gått snabbare, säger Robert Andersson, sektionschef arbete och integration.
– Vi har ju nyanlända som läser på SFI, men vi vill ju gärna att de ska ha aktivitet på heltid och det har vi löst under tiden, genom att ta emot fler i de kommunala verksamheterna.
I våras avslöjade riksmedia att Hermods angett ett högre antal behöriga lärare i sina SFI-klasser jämfört med vad de egentligen hade, och att fakturabeloppen sockrats till Malmö stad. Efter skandalen sparkades tre chefer och i juni nåddes en förlikning, som innebar att 14 miljoner kronor betalades tillbaka till Malmö stad.
– Det får absolut inte gå fel på det sättet, det var dåligt omdöme att inte säga som det var, säger Paula Hammerskog, trygghetsdirektör på Academedia, som äger Hermods. Men jag vill understryka att det som hände i Malmö var knutet till specifika individer. Att det varit svårt att rekrytera tillräckligt många behöriga lärare till verksamheten i Malmö är sannolikt den utlösande faktorn här. Det skulle naturligtvis hanterats genom att man kontaktade kunden, alltså Malmö stad, för att diskutera hur vi kunde ha löst den uppkomna situationen med lärarbristen.
För att undvika att det händer igen har flera åtgärder vidtagits, bland annat har en person anställts som kontrollerar avtalsefterlevnad, alltså att alla krav uppfylls.
– Under vår utredning valde vi att vara transparanta, så jag hoppas – om det finns en oro – att man tittar på hur vi hanterade situationen och blir lugnare med det, säger Paula Hammerskog.
Hur ser du, Alexandra Björkegren, på den kritik som riktats mot Hermods?– Som alltid kommer vi vara noggranna med hur verksamheten fungerar. Vi vill ju att våra deltagare ska ha så bra verksamhet som möjligt, så företaget kommer utvärderas som alla andra. Vi har ingen anledning att känna någon oro över det som hänt tidigare, utan är beredda att ge dem en chans i Hultsfred.