– Som kund i 30 år har jag sett hur servicen försämrats stegvis, säger Manfred Aglasinger från Vimmerby. Kontanterna togs bort och den personliga kontakten, banken stängdes ett par dagar i veckan, för att senare stängas helt.
Swedbank har haft stängt i Hultsfred sedan den 19 mars. Kontorschef Ulf Månsson har tidigare förklarat att det beror på policyn att inte låta personal åka mellan kontoren i coronatider, för att minimera risken för smittspridning. Den gäller fortfarande.
– Nu kan man resa fritt i Sverige, men Swedbanks personal kan inte åka mellan Oskarshamn och Hultsfred, säger Manfred Aglasinger, som ifrågasätter om banken någonsin kommer öppna mer.
– Jag kräver ärlighet, tillägger han.
Ulf Månsson säger bestämt att det inte är någon nedläggning på gång.
– Inte som det ser ut nu, utan jag har sagt att vi inte kommer öppna förrän efter sommaren, tidigast. Mer exakt än så kan jag inte vara, i och med att ingen vet hur det blir med coronaviruset.
Hur motiverar du bankens kunder att vara kvar?
– Vi har många andra kanaler in till bankservice, så jag vill påstå att alla som vill får hjälp. Fast på annat sätt än öppet bankkontor. Vad beträffar att vi minskat öppettiderna, så finns det inte efterfrågan att ha öppet mer, utan behovet styr.
Har ni svårt att hitta personal, eller delas personalen mellan kontoren av besparingsskäl?
– Absolut inte av besparingsskäl, utan vi som många andra banker har svårt att hitta kompetent personal.